Diemen,
22
juni
2017
|
08:37
Europe/Amsterdam

Africation Tours wint Dragons’ Den in Diemen

De studentengroep ‘Africation Tours’ heeft met een pitch van hun product ‘Alternative Heritage Tour’ de Dragons’ Den gewonnen van de toerisme-opleidingen van Inholland. De vierdejaarsstudenten sloten de minor Destination Development af met de opdracht om een product voor toerisme te ontwikkelen, waarmee ‘betekenisvolle ontmoetingen’ tussen toeristen en de lokale bevolking mogelijk worden gemaakt.

De studenten kregen de kans om hun toeristisch product in een ‘Dragons’ Den’-format te presenteren aan een jury van professionals. De dragons (juryleden) waren vertegenwoordigers van TUI, Skills for Bizz, Hello Ennio, Buro Kordaat, B&B Randje Amsterdam en Culture Match.

Twee studentgroepen hadden Essaouira in Marokko bezocht en waren daar geïnspireerd geraakt voor de ontwikkeling van een toeristisch product voor die stad. De derde groep had de opdracht gekregen om een product te ontwikkelen dat authentieke belevenissen en herinneringen in Amsterdam zou creëren.

 

Jennifer Oei, een van de winnende studenten
Bijna alle lokale mensen die we in Essaouira interviewden spraken alleen Frans… Maar wij niet! Gelukkig werden we geholpen door lokale studenten die alles voor ons vertaalden.
Jennifer Oei, een van de winnende studenten

Dark tourism
De winnaars van Africation Tours ontwikkelden een product dat de donkere kantjes van de stad Essaouira en zijn geschiedenis blootlegt. “Toeristen willen een belevenis en dat is precies wat we ze bieden”, legde de groep uit. “We brengen de toeristen naar de armen en we vertellen ze over de geschiedenis van de piraten; daarnaast weten vissers en muzikanten genoeg verhalen te delen. De lokale bevolking zal ze het een en ander bijbrengen over slavernij en exorcismerituelen laten zien.” Dark tourism wordt steeds populairder, al is die term volgens de studentengroep niet zo aantrekkelijk: “Daarom noemen we ons product Alternative Heritage Tour.”

Onbeperkte mogelijkheden
De dragons prezen Africation Tours voor hun originele en creatieve concept. De voornaamste reden om deze groep tot winnaar uit te roepen: de onbeperkte mogelijkheden om dit concept uit te breiden naar andere steden en landen. Er zijn oneindig veel verhalen die verteld kunnen worden!

Er waren ook wat kritische kanttekeningen: de groep vroeg de dragons om een initiële investering van slechts 8000 euro. Volgens de juryleden zouden ze veel meer nodig hebben dan dat. Ze adviseerden ook om dit idee aantrekkelijker te maken voor een investeerder. Een ander voorstel was om een franchisesysteem in het leven te roepen, dat het mogelijk zou maken om niet de hele tijd in Marokko te hoeven verblijven.

Jennifer Oei, een van de winnende studenten, was erg blij en trots met deze overwinning: “Het was niet eenvoudig! We hadden erg weinig tijd om deze pitch voor te bereiden. En bijna alle lokale mensen die we in Essaouira interviewden spraken alleen Frans… Maar wij niet! Gelukkig werden we geholpen door lokale studenten die alles voor ons vertaalden, dus uiteindelijk kwam het goed.”

 

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Kemal
22
June
2017
WhoopWhoop We did it! I'm proud of my team!