Den Haag/Diemen/Rotterdam,
07
maart
2017
|
08:40
Europe/Amsterdam

‘Allemaal winnaars in de Communication Battle’

Hoe motiveer je jongeren om een EHBO-cursus te volgen of hoe help je klanten van een verzekeraar om schade te voorkomen; met dit soort vragen gingen vierdejaarsstudenten Communicatie onlangs aan de slag tijdens de Communication Battle, met een grote finale in januari. De duimen van 23 opdrachtgevers gingen massaal omhoog: “Deze studenten zijn klaar voor de arbeidsmarkt!”

Doel van het jaarlijks terugkerende evenement is dat studenten oplossingen bedenken voor actuele communicatievraagstukken uit uiteenlopende sectoren. Bij de meeste opdrachten gaat het om een gedragsverandering. De studenten gaan een aantal weken met hun oplossingen aan de slag en ontwikkelen een ‘prototype’ om de werking bij eindgebruikers te testen. Zij krijgen tijdens de battle diverse workshops en coaching ter ondersteuning.

Twee events zijn belangrijke momenten in het proces. Het eerste is de ‘concept battle’ waarin de studenten de strijd aangaan om de pitch te winnen. Het tweede event is de ‘hackathon’ waarin het gekozen concept doorontwikkeld is tot prototype en de werking getest kan worden bij de eindgebruiker. De hackathon voor de Haagse studenten vond plaats bij verzekeraar Ditzo, éen van de opdrachtgevers, en is op video vastgelegd door (oud-)studenten (zie onder):

“De opdrachtgevers worden vanaf het eerste moment al blij van de onverwachte vragen die studenten stellen. Verder zijn ze aangenaam verrast door de verfrissende ideeën die studenten aandragen”, vertelt docent Helma Weijnand-Schut. “Ook realiseren ze zich dat het betrekken van de eindgebruiker in het creatieproces enorm effectief is.”

Volgens Helma zijn opdrachtgevers bij de eindpresentaties verbluft van het niveau van de eindoplossingen. Een greep uit de resultaten: een verhalenbundel 'Ups en Downs', een app 'Social Blue', een digitaal reispaspoort, een vlog, een video, campagnes, etcetera. “Stuk voor stuk nemen ze de bruikbare oplossingen mee in de verdere ontwikkeling binnen hun eigen organisatie. Opdrachtgever Dutch Design Awards concludeerde dat deze studenten klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Een groter compliment kun je niet krijgen als opleiding!”

Meerwaarde van het project is voor studenten is dat ze tactisch leren omgaan met opdrachtgevers. Ze zien de dynamiek van de organisaties, het team van medewerkers en de actuele vraagstukken waar ze mee worstelen. Helma: “Zelfs binnen een kort tijdsbestek van twaalf weken kan de context veranderen, hebben we ervaren. Studenten zijn oprecht verbaasd hoezeer hun inspanningen worden gewaardeerd en hoe blij de opdrachtgevers zijn met hun interventies. Bij deze Communication Battle zijn er alleen maar winnaars!”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Nicolette Bakhuisen
08
March
2017
Ik ben trots op onze studenten!