Amsterdam,
31
mei
2018
|
09:27
Europe/Amsterdam

‘Beladen onderwerpen in de klas? Creëer ruimte en ga het gesprek aan!’

Event+diversiteitvraagstukken

Juist wel in de klas het gesprek aangaan over onderwerpen als geloof, seksualiteit, drugs en schulden, geeft Social Work-docent en stagecoördinator Janine Prins van Inholland Amsterdam aan in het artikel ‘Juf, ik wil niet naast een homo zitten’, in de Groene Amsterdammer over angst en afkeer in de klas. In het artikel buigen deskundigen zich over de vraag waarom er op school steeds minder vaak over moeilijke materie wordt gesproken en hoe je jongeren hun vooroordelen kunt laten kwijtraken.

Prins vindt dat docenten juist wél het gesprek aan moeten gaan in de klas. Ze denkt dat collega’s soms onvoldoende vertrouwen hebben om discussies in goede banen te leiden, terwijl je met oprechte interesse en ruimte voor meningsuiting een heel eind kunt komen. “Je geeft ze de gelegenheid voor een gesprek en daar leren ze van.” Ze beschrijft een van haar klassen: 28 leerlingen, twee wit en de rest met een migratie-achtergrond. Marokkaans, Turks, Creools en Antilliaans. En één homoseksuele, dove jongen. “Juf, ik heb een dubbele handicap”, zei hij laatst. “Heel pijnlijk, alsof homoseksualiteit een handicap is.” Haar klas is de ongemakkelijke waarheid. “We kunnen wel doen alsof we allemaal gelijk zijn. Maar we zijn het niet. Laten we het dáár eens over hebben.”

Lees het hele artikel

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.