Haarlem,
23
mei
2017
|
09:14
Europe/Amsterdam

Bowy van Dansik winnaar derde Pieter Teyler van der Hulst-prijs

Inholland-collegevoorzitter Jet de Ranitz reikte maandag de Pieter Teyler van der Hulst-prijs uit aan de beste propedeusestudent van de opleiding Business Studies. Uit de 21 genomineerden van de Haarlemse opleiding is uiteindelijk Bowy van Dansik er met de prestigieuze prijs vandoor gegaan.

Een voor een worden de namen van de genomineerden genoemd. Ze krijgen een Dopper en een toegangskaart voor het Teylers Museum. Vervolgens wordt per klas de klassenwinnaar bekendgemaakt. "Ambitieus, hardwerkend, prettig mens, grenzen verleggend, pikt alles snel op, een onderzoekende houding…" De studenten op het podium zijn zichtbaar vereerd met zoveel mooie woorden uit de mond van Jet de Ranitz. En met de prijs: geschenkbonnen ter waarde van 50 euro. Daarna loopt de spanning op want wie oh wie van deze topstudenten heeft zich in de ogen van de jury in het afgelopen schooljaar buitengewoon onderscheiden?

Beste propedeusestudent
De titel Beste propedeusestudent Business Studies 2016-2017 en een geldprijs van 100 euro gaan onder luid applaus naar Bowy van Dansik. Volgens het juryrapport beschikt Bowy over een sterke, onderzoekende houding. Jet licht de keuze van de jury toe: “Bowy is goed met getallen. Daar ligt zijn hart en daar is hij ook nog eens heel goed in. Niet voor niets gaat zijn voorkeur uit naar de studierichting Bedrijfseconomie. Hij is vrolijk, slim en een gemakkelijke prater, die goed mensen kan overtuigen. Bowy heeft een hekel aan het reflecteren bij PCM, maar doet het wel en goed ook. Dat is knap, hij maakt zich er duidelijk niet makkelijk vanaf. Daarnaast neemt Bowy ook nog eens deel aan de Haarlem Business Class.” Bowy neemt de wisselbeker over van Lotti van der Arend, die de prijs vorig jaar won. Met een grote glimlach pakt hij de microfoon. “Ik kom van het mbo en daar heb ik nooit zo’n hecht klassengevoel ervaren als hier. Dat stimuleert me, juist ook in mijn studie. Bedankt klasgenoten!”

Koffiecowboy
Inholland Haarlem nodigt jaarlijks een boegbeeld of visionair uit om, voorafgaand aan de uitreiking van de Pieter Teyler van der Hulst-prijs, in te gaan op onderwerpen die liggen op het snijvlak van economie, digitalisering of innovatie. Dit jaar is het woord aan alumnus Nils Clement. Hij studeerde begin jaren ’90 logistiek en economie aan de Haarlem Business School (rechtsvoorganger van Hogeschool Inholland) en is nu succesvol ondernemer in koffiecups. “Bijna iedereen drinkt koffie en is bereid hiervoor te betalen. Vijf euro betaal je zo bij de Starbucks. Met Euro-Caps spelen we in op de veranderingen in de consumentenmarkt: we produceren kwaliteitskoffie in een single serve verpakking die verkocht wordt in de supermarkt.” Want ook binnen de supermarkten verandert er veel. “Kijk eens in het schap met koekjes; de hoeveelheid eigen-merkproducten is de laatste jaren flink gegroeid. Dat geldt zeker ook voor koffiecups.”

Nils Clement
Als je echt iets wilt bereiken, moet je lef hebben en soms een beetje eigenwijs zijn.
Nils Clement

Kennis behouden in Haarlem
Euro-Caps is gevestigd in Rotterdam. “Als we nog meer groeien, kiezen we misschien wel voor Haarlem als vestigingsplaats”, zegt Clement met een knipoog naar Joyce Langenacker, wethouder Economische Zaken van Haarlem. In haar introductie gaf ze aan dat wat haar betreft Haarlem steeds meer een stad wordt om te wonen én te werken. “En om te studeren. Met het ROC, Inholland en de komst van het University College in de Koepel biedt Haarlem een doorlopende leerlijn. Het zou mooi zijn om al die kennis in de stad te behouden.” Clement vindt het lastig om aan goed personeel te komen. “Als onderneming moet je aantrekkelijk zijn, maar wanneer ben je dat? Binnen Euro-Caps stimuleren we het om door te leren. Daar heeft de medewerker zelf wat aan en wij ook. Ik verwacht komend jaar met nog eens 47% te groeien. People development is en blijft in dat opzicht heel belangrijk. Net als automatisering en productontwikkeling, we zijn nu bijvoorbeeld druk bezig met het ontwikkelen van een milieubewust afbreekbaar cupje.”

Om te komen waar hij nu staat, heeft koffiecowboy Nils Clement aardig wat hobbels overwonnen. Van een Spaanse leverancier die afhaakt en koffiemolens die niet werken tot een ingewikkelde juridische strijd om octrooien en patenten. Hij zette ondanks alles door en met resultaat. “Dat is ook mijn tip aan jullie. Als je echt iets wilt bereiken, moet je lef hebben en soms een beetje eigenwijs zijn. Zoek de samenwerking op want samen sta je sterker, ook financieel. In mijn wereld geldt: kan niet bestaat niet.”

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.