Rotterdam,
29
mei
2017
|
15:35
Europe/Amsterdam

Crosscultureel ondernemen: geen woorden, maar zaken!

Ondernemers, onderzoekers en adviseurs - met verschillende achtergronden, van verschillende organisaties en uit verschillende steden - kwamen woensdag 24 mei bij elkaar. Het Business Research Centre organiseerde het kenniscafé ‘Crosscultureel Ondernemen’ bij Inholland Rotterdam.

In zijn welkomstwoord zegt Eric Westhoek – directeur Domein Business, Finance & Law bij Hogeschool Inholland het volgende over de Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Imponerend, de economische kracht en vitaliteit die ze uitstraalt”, wijzend naar op de kaart. Daarna vertelde Gürkan Çelik, Inholland-lector Crosscultureel Ondernemerschap over de motieven van ondernemers in deze metropoolregio om al dan niet crosscultureel te ondernemen. Hij schetste deze manier van ondernemen als een route om te komen tot samenwerking en verbinding tussen ondernemers, mensen en afnemers met verschillende achtergronden en kenmerken.

'Vliegen met crossculturele verbindingen in het bedrijfsleven'
Tijdens het kenniscafé deelt Gürkan Çelik enkele overstijgende inzichten uit zijn onderzoek. “De ondernemers in MKB’s hebben een belangrijke rol in het crossculturele. Zij zijn degene die het bedrijf zijn gestart. Crossculturele ondernemingen ontstaan door ondernemers die over hun culturen heen zaken weten te doen. En dat vraagt visie op ondernemen in een diverse omgeving als de metropoolregio Rotterdam Den Haag.” Aldus de lector. Hij voegde ook dat de blik naar buiten gericht houden bepalend is voor het succes in het ondernemen. “Een andere blik op je zaak krijg je vaak van buiten. Zonder buitenspiegels rijd je ook niet veilig op de weg.”

Ook vertelde hij over de basiselementen crossculturele, zoals de diversiteit aan ondernemers, afnemers, toeleveranciers en personeel, maar ook de diversiteit in de etnische en cultuurspecifieke diensten en producten. Op basis van zijn onderzoek heeft Çelik een typologie ontwikkeld om ondernemingen te kwalificeren of zij wel of niet crosscultureel ondernemen.. 

Het perspectief om over de eigen culturele grenzen heen te ondernemen biedt kansen voor de groei, de ontwikkeling van nieuwe business-ideeën en tevens kansen voor bedrijfsinnovaties. Een mooi praktijkvoorbeeld van crosscultureel ondernemen wordt gegeven door Ahmet Can, directeur van Café Serifoglu. Hij vertelt over de uitwisseling van bakkers tussen zijn Turkse café en een Nederlandse Bakkerij: “De samenwerking verliep zo goed, dat wij krentenbollen en zij baklava aanbieden.”

Henk van der Beek, voorzitter MKB Rotterdam Rijnmond
Waar iemand vandaan komt, maakt niet uit. Zijn het goede mensen? Hoe gaan ze met elkaar om? En het belangrijkst: zijn ze gemotiveerd in dat wat ze doen? Daar gaat het om. Toppers moeten een topplek krijgen.
Henk van der Beek, voorzitter MKB Rotterdam Rijnmond

Roelof Eleveld, programmamanager externe markten bij Inholland, leidt het interactieve deel van het kenniscafé. Met vragen en praktijkverhalen kwam een mooie discussie op gang. Het crosscultureel ondernemen is niet alleen besproken vanuit het perspectief van economie en marketing maar ook de maatschappelijke en onderwijskundige kant kwam aan bod. De rol van onderwijs en de gemeenten zijn als belangrijk genoemd in het stimuleren van crosscultureel ondernemen. Geconcludeerd is dat ondernemers nog te vaak binnen eigen etnische en culturele kaders denken en handelen.

“Groei van je onderneming ligt buiten je grenzen. Een doorbraak is daarom noodzakelijk. Er is werk aan de winkel in het crosscultureel ondernemen. Voor nu: geen woorden, maar zaken”, sluit Gürkan Çelik af.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.