Haarlem/Rotterdam,
31
oktober
2017
|
10:05
Europe/Amsterdam

Dag van het Onderwijs: aanmelden kan nog!

Benieuwd naar de toepassingen van 3D-printen of virtual reality in het onderwijs of de escaperoom als pedagogisch en didactisch instrument? Of wil je graag ervaringen horen van collega’s die hun ervaringen delen over het geven van onderwijs aan studenten met een niet-westerse achtergrond? Meld je aan voor de Dag van het Onderwijs op donderdag 2 november bij Inholland Rotterdam en doe mee aan een van de vele workshops, georganiseerd voor en door collega’s.

De Dag van het Onderwijs is bedoeld om van elkaar te leren en elkaar te inspireren over de laatste ontwikkelingen en innovaties in ons onderwijs. Vandaar dat we collega’s hebben gevraagd om hun kennis te delen tijdens diverse workshops. Hieronder een greep uit het aanbod. Vooraf inschrijven voor de workshops hoeft niet, 's ochtends bij de koffie tijdens de Dag van het Onderwijs kun je je keuze bepalen. Hieronder een greep uit de workshops:

  • 3D-printtechniek in het onderwijs – Martin Kampinga en Daan Bank (2 x 45 minuten)
    3D-printen is tegenwoordig 'hot and happening' en steeds toegankelijker. Maar wat kunnen we er eigenlijk mee? Tijdens deze interactieve workshop laten we de werking van een 3D-printer zien en vertellen we hoe het proces van printen bij kan dragen aan het onderwijs. Voorbeelden vanuit de praktijk laten zien hoe 3D printen gebruikt kan worden tijdens (technisch)onderwijs. Evenals in de techniek zijn er in andere vakgebieden vele toepassingen te bedenken. We nodigen je dan ook uit om mee te denken voor toepassing in je eigen vakgebied om zo te ontdekken wat 3D-printen voor jou kan betekenen. Ook gaan we zelf met een printer aan de slag om te demonstreren hoe eenvoudig het kan zijn. 
  • De docent in het nauw door de nieuwe privacyregeling? - Jan Wiss
    In mei 2018 is de nieuwe (Europese) privacywetgeving waar ook Hogeschool Inholland zich aan moet houden. Een docent krijgt op vele momenten in verschillende vormen te maken met persoonlijke en bijzondere persoonlijke gegevens van studenten. Tijdens deze interactieve workshop leren docenten wat de mogelijkheden zijn volgens de nieuwe aangescherpte wetgeving en waarop zij moeten letten om hieraan te voldoen en correct om te gaan met persoonsgegevens van de studenten.
  • De escaperoom als pedagogisch/didactisch instrument – Rinske Vlamings en Nick Dekker (2 x 45 minuten)
    Er is toch niets mooiers dan de uitdaging van een escaperoom om een goed team te smeden van studenten in een klas? Tevens leren de studenten hierbij in de spiegel te kijken: waar ben ik goed in en waar kan ik in verbeteren?
  • Dichtbij door verhalen: een leraar met een verhaal – Thomas Geurts en Niek de Wilde
    Docenten delen hun ervaringen met het geven van onderwijs aan studenten met een niet-westerse achtergrond.
  • Informatiebattle: wie vindt het snelst betrouwbare bronnen? - Eline van Vliet en Yolanda van Houten
    Het beoordelen van betrouwbaarheid van gebruikte bronnen is een belangrijk onderdeel van onderzoek. In deze workshop laten we je ervaren hoe je snel actuele, volledige en betrouwbare informatie kan vinden. Onder begeleiding van informatiespecialisten van de bibliotheek kruis je de degens in een zoektocht naar het waarheidsgehalte van een specifieke stelling. Ten slotte reiken we handvatten aan waarmee je het zoekwerk van studenten op waarde kunt schatten.
  • Stress en bevlogenheid bij studenten - Nikkie Gubbels
    Wat zijn de grootste stressoren voor studenten binnen de studie? En wat dragen studenten zelf aan als oplossing om stress tegen te gaan? In deze interactieve presentatie/workshop van de onderzoekslijn Studiesucces worden de onderzoeksresultaten van een onderzoek naar stress en bevlogenheid bij studenten gepresenteerd en tips gedeeld om stress bij studenten tegen te gaan. Ook is er ruimte om eigen vraagstukken met betrekking tot studentenwelzijn te delen.
  • Video Teaching Workshop - Zac Woolfitt en Pieter Swager
    Hoe maak je een goede weblecture? Tijdens deze workshop wordt met een deelnemer voor de groep een weblecture opgenomen en vervolgens besproken.
  • Virtual reality is the new way of learning – Frans van den Akker (2 x 45 minuten)
    Met behulp van virtual reality stappen studenten in een zo-goed-als-echte leeromgeving.

Open het overzicht met alle workshops (pdf).

De dag, bedoeld om van elkaar te leren en elkaar te inspireren over de laatste ontwikkelingen en innovaties in ons onderwijs, draagt als toepasselijke titel ‘We bekennen kleur’. Het is één van de elementen van het Inholland Onderwijskompas, een hulpmiddel en leidraad voor opleidingen en docenten van Inholland om het onderwijs te versterken volgens de uitgangspunten van het Instellingsplan.

De Dag van het onderwijs vindt plaats van 11.00 tot 17.00 uur (inloop vanaf 10.15 uur) bij Inholland Rotterdam. Bekijk het programma op inholland.nl/dagvanhetonderwijs.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.