Amsterdam/Amstelveen,
09
april
2018
|
08:34
Europe/Amsterdam

‘Dankzij het LIN voel ik me meer collega dan stagiair'

Verpleegkunde studeren én werken aan betere zorg bij Zonnehuisgroep Amstelland

Als het aan Linda Gankema (foto, rechts) ligt, is een Leer- en InnovatieNetwerk (LIN) de ideale plek om het vak van verpleegkundige te leren. De derdejaarsstudent Verpleegkunde (hbo-v) van Inholland Amsterdam loopt stage bij Zonnehuisgroep Amstelland, in een woonvoorziening voor dementerende ouderen. Samen met medestudenten en medewerkers van de instelling werkt ze aan innovatieve projecten en vraagstukken vanuit de organisatie, die de kwaliteit van de zorg verbeteren.

Een Leer- en InnovatieNetwerk is een samenwerking tussen een zorginstelling en de onderzoekslijn Gezondheid en Welzijn van kwetsbare ouderen van Inholland. Studenten en verpleegkundigen werken er samen aan kwaliteitsprojecten die voortkomen uit vragen en behoeften van de werkvloer. Studenten leren er van verzorgenden én andersom. Als derdejaarsstudent Verpleegkunde heeft Linda al de nodige stages achter de rug, maar het LIN bij Zorghuisgroep Amstelland is een nieuwe ervaring voor haar: “Studenten doen niet hun eigen ding zoals bij een normale stage, maar werken met medewerkers samen in een hechte groep." Samen werken ze aan kwaliteit en innovatieve mogelijkheden binnen de organisatie, om uiteindelijk betere zorg te kunnen verlenen. "Omdat we zo samenwerken vallen de verschillen tussen ons weg, ik voel me echt een collega van de medewerkers.”

Cliënten beter leren kennen
Linda vertelt waar zij en andere studenten zich zoal mee bezighouden in het LIN: “Zonnehuisgroep Amstelland wil Familienet introduceren in Westwijk. Dat is een soort Facebook waarmee familieleden zien wat er gebeurt in de woonvoorziening en contact houden met de bewoners. Samen met medewerkers bekijken we wat de beste aanpak is.” Een ander kwaliteitsproject is het ‘belevingsgerichte zorgspel’ dat een eerdere lichting studenten ontwikkelde voor de medewerkers. In een speelse vorm met opdrachten leren de verzorgenden de cliënten beter kennen. Zo kunnen ze nog beter rekening houden met de wensen, behoeften, gewoontes, mogelijkheden en beperkingen van de bewoners.

De Gezonde Samenleving

De werkwijze in LIN sluit aan op de visie De Gezonde Samenleving, een profilerend thema van Hogeschool Inholland. Dit is een samenleving waarin burgers, bij fysieke, psychische en sociale problemen, een zo gezond en sociaal mogelijk leven leiden en kunnen participeren. Een samenleving waarin mensen in hun sociale omgeving centraal staan. Waarin professionals mensen – preventief en bij problemen – activeren en ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfmanagement en empowerment. Deze professionals werken interprofessioneel en maken gebruik van de laatste (technologische) innovaties.

Zelfvertrouwen door coaching
De ouderejaarsstudenten in het LIN coachen de jongerejaars – een belangrijke vaardigheid voor later. Studenten Verpleegkunde krijgen tijdens hun opleiding daarom uitgebreide scholing om te coachen en te begeleiden, waarbij er natuurlijk altijd een docent achter de studentbegeleiders staat. Linda: “Ik voel me verantwoordelijk voor de tweedejaarsstudenten. Die coachende rol vond ik in het begin spannend, maar nu vind het onwijs leuk als ik antwoord weet op hun vragen. Als ik van ze hoor dat ze mijn begeleiding fijn vinden, is dat geweldig. Daar krijg ik zelfvertrouwen van.” Linda wordt op haar beurt gecoacht door een vierdejaarsstudent. Daarnaast kan ze terugvallen op begeleiders van de Zonnehuisgroep en een docent van Inholland, die een dag per week in de instelling werkt.

Sanne Kreijmborg (rechts), praktijkbegeleider bij Zonnehuisgroep Amstelland.

Samen verdiepen in nieuw onderwerp
Sanne Kreijmborg is verzorgende in de revalidatiezorg bij Zonnehuisgroep Amstelland, waar een tweede LIN van Inholland actief is. Zij begeleidt twee studenten Verpleegkunde. Ze vertelt dat haar kennis van haar vak groeide dankzij de studenten. “Ze tonen initiatief en willen graag leren. Daar plukken mijn collega’s en ik de vruchten van”, zegt Kreijmborg. “Neem de klinische lessen: in het LIN verzorgt een student die nu samen met een medewerker. Ze nemen samen een nieuw onderwerp onder de loep en leren daar allebei van. Studenten zijn dankzij hun opleiding op de hoogte van het ‘nieuwste nieuws’ in ons vakgebied. Omdat ze hun kennis met mij delen, blijf ik up-to-date. Op mijn beurt deel ik mijn ervaring met hen.”

‘Hier wil ik na mijn stage blijven’
Met de twee Leer- en InnovatieNetwerken bij Zonnehuisgroep Amstelland speelt Inholland in op het vraagstuk rondom personeelstekorten en andere ontwikkelingen in de zorg. Ook helpen ze burgers een zo gezond mogelijk leven te leiden en een betekenis sociaal leven te laten hebben. De werkwijze is Linda op het lijf geschreven. Ze heeft het erg naar haar zin op haar huidige plek. “Iedereen helpt elkaar en de sfeer is erg gemoedelijk.” Lachend: “Ik denk nu eigenlijk al: Hier wil ik na mijn stage gewoon blijven! Gelukkig kan dat, in eerste instantie als vakantie- of flexkracht.”

Lees ook het artikel 'Heerlijk wonen in Zonnehuis Westwijk' (amstelveen.blog.nl) 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.