Alkmaar,
14
december
2017
|
07:01
Europe/Amsterdam

De kracht van persoonlijke aandacht in het leerproces

Team van het jaar 2018 (Technische Informatica, Inholland Alkmaar)

Passie, betrokkenheid en persoonlijke aandacht voor studenten bezorgden docenten Technische Informatica van Inholland Alkmaar de Wij Inholland award voor het team van het jaar. Docent Jeroen Bol vertelt hoe je in een klein team samenwerkt en een open sfeer creeërt. Waarin studenten leren door fouten te durven maken en vragen te durven stellen. 

“We zijn niet alleen open naar elkaar, maar vooral naar de studenten. We zitten hier in Alkmaar met alle docenten op één kamer, en er is absoluut geen drempel om naar binnen te lopen. Studenten vinden dat fijn. Wat ik leuk vind hoe ze ook reageerden toen ze hoorden dat we genomineerd waren als team van het jaar. ’Goed zo, want dit is ook het team wat de opleiding leuk maakt’, zeiden de studenten toen. Ja, daar doen we het voor!

 

Team Technische Informatica, Inholland Alkmaar
We zijn niet alleen open naar elkaar, maar vooral naar de studenten. Wij staan vooral naast, en niet boven hen. 
Team Technische Informatica, Inholland Alkmaar

Die openheid helpt in het onderwijs. Leren is wat ons betreft fouten durven maken, onderzoeken waar het fout ging en verbeteren. Vervolgens moet je daarop ook vragen durven stellen. Niet in jezelf blijven hangen. We doen veel praktijkonderwijs, hebben weinig theorielessen en hoorcolleges en zitten vaak in een kleine setting met relatief weinig studenten. Ze krijgen een instructie, gaan daarna vooral zelf aan de slag. Persoonlijke aandacht is hierbij erg belangrijk. Er zijn collega’s bij die er een sport van maken om de studenten al bij naam te kennen, nog voordat de eerste les begonnen is.

Onze tweedejaars zijn nu bezig met embedded systems voor microcontrollers. Dit zijn in weze minicomputers in een chip, die je in een apparaat inbouwt. Simpel voorbeeld van een toepassing is een wenskaart, waarvan het muziekje gaat spelen als je die openklapt. Om te kunnen programmeren moeten de studenten door een hele pil aan datasheets heen die uitleggen wat een apparaat wel en niet kan. En computers denken niet na, doen alleen wat je zegt, dus je moet wel ultiem kunnen zeggen wat je bedoelt. Dat is moeilijk, om je de grammatica van zo’n nieuwe taal eigen te maken.

Dan zeg ik: ga maar toepassen, ga maar doen. Ondertussen lopen wij rond om te zien waar studenten tegenaan lopen. We staan er even bij stil, en kijken samen verder. Wij staan dan vooral naast, en niet boven de student. Misschien qua kennis wel, maar dat hoeft niet te zeggen dat je dat in je houding ook doet. Ik vind ook niet dat ik als docent alles hoef te weten en het is ook helemaal niet erg als een student komt met een vraag waarop ik het antwoord niet weet. Dan is het van: joh, we kijken samen even wat het is of moet worden.

Studenten nemen soms de tijd niet om de theorie te bestuderen. Bij Technische Informatica is het namelijk zo: hoe abstracter je gaat kijken, hoe eenvoudiger het wordt. Je moet net even verder kijken dan ‘algemeen’ om iets op te lossen. Als studenten vastlopen, proberen wij ze te prikkelen met vragen en verwijzen terug naar de theorie. Zo van: kijk daar nog eens goed naar, dan begrijp je het ook echt.

Laatst sprak ik een afstudeerder, die hier in de buurt aan de slag is gegaan met robots, én dus met concurrency, één van de struikelvakken van de opleiding, waarbij je zo leert programmeren dat een robot verschillende handelingen tegelijk kan doen. Waar hij eerst veel moeite had met het vak, was hij nu superenthousiast. ‘Nu begrijp ik dat vak en zie ik wat de docent bedoelde, nu helpt het mij!’”

De opleiding Technische Informatica van Inholland Alkmaar kwam in 2017 en 2018 als beste uit de bus in de Keuzegids HBO en mag zich hiermee twee jaar achter elkaar Topopleiding noemen. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.