Amsterdam,
01
december
2017
|
11:02
Europe/Amsterdam

‘Een kind met een beperking kan véél meer dan een ouder denkt’

Slotcongres+SEDY

Nee, het was geen klein bier wat aanwezig was in de collegezaal van de Hogeschool van Amsterdam (HVA). Afgevaardigden van UNESCO, het ministerie van Educatie en Cultuur van Finland, Olympische atleten, onderzoekers, wetenschappers en zelfs de president van het Europees Paralympisch comité. Zij debatteerden, bespraken en beklonken de resultaten van het Sport Empowers Disabled Youth (SEDY) project. “We moeten vooral doorgaan. We zijn er nog lang niet maar dit smaakt naar meer,” zegt Marije Deutekom, SEDY-projectleider en Inholland- en HVA-lector Kracht van Sport.

“Jeugd met een beperking weet vaak niet waar ze terecht kan wanneer ze willen sporten. Het is onze taak om deze kinderen in kaart te brengen. En ze te begeleiden,” zegt Deutekom. Dit is de reden dat het SEDY-project is opgezet. Op de waaromvraag geeft Huib de Jong, collegevoorzitter van de HVA bondig antwoord: “Een op de tien kinderen in Amsterdam heeft overgewicht. Sport gaat de strijd aan met overgewicht. Het haalt mensen bovendien uit een sociaal isolement.”

Sport is niet alleen de oplossing maar ook de verbinder
Wie denkt dat SEDY louter op Nederland is georiënteerd heeft het mis. Met Finland, Frankrijk, Italië, Litouwen, Portugal, Verenigd Koninkrijk en Nederland staat de teller inmiddels op zeven Europese landen –en de lijst blijft groeien. “We hebben allemaal dezelfde missie. Iedereen moet dezelfde kansen hebben. Dit zeggen ze tot UN-conferenties aan toe. Dit geldt dus ook voor mensen met een beperking,” zegt Deutekom. “Onze algemene deler is dat jeugd met een beperking aanzienlijk minder beweegt dan jeugd zonder beperking. SEDY maakt het mogelijk om ervaringen met elkaar te delen.”

Het Finse project PAPAI is daar zo’n voorbeeld van. Hoe het werkt? PAPAI is een partner van SEDY. In het PAPAI-project krijgt een kind met een beperking een individuele coach. Deze blijft actief betrokken bij het kind. Samen gaan ze op zoek naar een sport die bij hen past. “Het verschil is dat we niet de ouders, maar het kind vragen wat hij of zij wil doen,” Aija Saari, onderzoeksmanager van het project. Na iedere korte ‘snuffelstage’ wordt er geëvalueerd of de sport voor herhaling vatbaar is. “Wanneer ze het niks vinden gaan ze direct door naar de volgende sport. Zo vindt het kind altijd wat bij hem of haar past,” aldus Saari.

De resultaten van PAPAI:

  • 565 kinderen probeerden 37 verschillende sporten
  • 54% daarvan vond een hobby
  • contactsport zoals worstelen en Martial Arts is met 17% het populairst onder de jongens
  • dansen is met 10% het populairst onder de meisjes.
"Dit is mijn advies voor mensen met een beperking: het leven is niet altijd makkelijk. Blijf jezelf uitdagen. Probeer, faal, accepteer en probeer opnieuw.”
Esther Vergeer, zevenvoudig Paralympisch rolstoeltenniskampioen

De resultaten van SEDY schreeuwen om extra aandacht
Nu het SEDY-project op zijn eind is gelopen wil niet zeggen dat daarmee de kous af is. “Scholen spelen een belangrijke rol,” zegt Deutekom terwijl ze de collegezaal inkijkt. Journalisten vanuit alle Europese windstreken nemen naarstig de resultaten van het project over van de powerpointpresentatie. Scholen kunnen kinderen coachen om mee te doen met sport. Zij zijn de antenne. Zij kunnen kinderen begeleiden om bij sportverenigingen aan te kloppen. Zijn ze eenmaal bij vereniging houdt het daar niet op. “Je kan de grootste gehandicaptentoiletten hebben en de beste faciliteiten."

"Maar een coach moet ook weten hoe je een kind met een beperking moet coachen,” zegt zevenvoudig Paralympisch rolstoeltenniskampioen Esther Vergeer. “Zonder goede coach was ik nergens. Ik was acht jaar oud toen ik in een rolstoel raakte. Het heeft me geleerd om met tegenslagen om te gaan. Dit is mijn advies voor mensen met een beperking: het leven is niet altijd makkelijk. Blijf jezelf uitdagen. Probeer, faal, accepteer en probeer opnieuw.”

Vergeer spreekt haar hoop uit over het SEDY-project. “Nelson Mandela zei al: sport heeft de kracht om de wereld te veranderen. De mogelijkheid voor sport moeten onvoorwaardelijk zijn. Geen excuses. Geen uitzondering. Nederland is heel goed in het integreren van ‘normale sportvereniging’ met een ‘sportvereniging voor mensen met een beperking’. Ik zeg niet dat we er zijn. Het is op papier vaak perfect geregeld. Alleen wat vaak mist is prioriteit stellen, geld vrijmaken en beleid maken.”

"We zijn pas klaar als er geen verschil meer is tussen het aantal sporten voor sporters met- en zonder een beperking."
Marije Deutekom, lector Kracht van Sport

Big Data vergelijken is moeilijk
Zeven landen die samenwerken is leuk. Maar vergelijken is lastig. Vergelijk Finland met Nederland. Vier miljoen mensen in een land dat van noord naar zuid 1300 km is. Vergelijk dat met Nederland: 17 miljoen mensen op een stukje land dat hemelsbreed 400 km is. Dan vergelijk je tulpen met Jari Litmanen. Ook het publiek in de collegezaal heeft een kritische bril op. “We moeten de parameters duidelijk zetten,” zegt een student. “We vergelijken data met elkaar maar kunnen het niet op één hoop gooien.”

“Wanneer heeft iemand een beperking? Moet die zichtbaar zijn? En wat is sporten? Stel je voor dat iemand met een beperking een enquête invult en de vraag krijgt: sport je op dit moment? Stel hij vult nee in omdat een boswandeling niet meetelt. Dat is vreemd want darten wordt wel als sport geteld maar daar loop je aanzienlijk minder,” zegt de student.

De zoektocht gaat door
Deutekom haakt instemmend in op deze kanttekening. “Helemaal gelijk. Daarom is het ook belangrijk dat onze zoektocht doorgaat. Ik kreeg net een sms van iemand van de Gemeente Amsterdam. Die zei ook nadat hij de bevindingen hoorde: hier moeten we wat mee doen. Ik hoor deze geluiden veel meer.” Neem het Kenniscentrum De Gezonde Samenleving van Hogeschool Inholland. De kernwaarde ‘benader de totale mens en niet het probleem of de ziekte, maar empower en stimuleer zelfmanagement’ sluit naadloos aan op de missie van Deutekom en consorten. “We zijn pas klaar als er geen verschil meer is tussen het aantal sporten voor sporters met- en zonder een beperking.”

De Gezonde Samenleving

Met het SEDY-project dragen docenten en onderzoekers bij aan De Gezonde Samenleving, een profilerend thema van Hogeschool Inholland. Dit is een samenleving waarin burgers, bij fysieke, psychische en sociale problemen, een zo gezond en sociaal mogelijk leven leiden en kunnen participeren. Een samenleving waarin mensen in hun sociale omgeving centraal staan. Waarin professionals mensen – preventief en bij problemen – activeren en ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfmanagement en empowerment. Deze professionals werken interprofessioneel en maken gebruik van de laatste (technologische) innovaties.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Garrick Jansen
01
December
2017
Was een interessante dag voor mij en onze studenten van het uitstroomprofiel Aangepast Sporten. Studenten zien nu heel concreet dat ze heel veel kennis hebben en ook dat er nog veel meer kansen liggen om straks in dit werkveld verder te gaan.
Dank daarvoor.