Haarlem,
20
december
2017
|
14:38
Europe/Amsterdam

'eHealth verbindt al tijdens de ontwikkeling ervan'

Deelnemers+aan+de+training%2C+met+Margot+Koeneman++%284e+van+links%29

Met drie pitches is begin december de eerste experttraining 'eHealth voor docenten' afgesloten. Hij was net zo'n succes als de pilot van de basistraining. Daarom neemt Inholland Academy beide trainingen in 2018 op in haar aanbod. Margot Koeneman, docent Sportkunde bij Inholland Haarlem, nam deel aan de pilots. “De trainingen waren voor mij een mooie manier om anderen te vinden en interprofessioneel te zoeken naar de verschillende mogelijkheden. eHealth verbindt, zelfs al in de ontwikkeling ervan.”

Koeneman wist naar eigen zeggen al aardig wat over eHealth, maar ze deed er te weinig mee in haar lessen. De basistraining kwam toevallig op haar pad. “Nou ja, toevallig… Ik werkte al samen met Laurence Alpay en Rob Doms, twee van de initiatiefnemers van de training. Ze maakten mij nieuwsgierig naar het aanbod. Want ik wilde wel eHealth in mijn lessen integreren, maar ik wist niet hoe. Deelname aan de trainingen dwong mij om echt door te pakken.”

Online offline oefenen
Tijdens de basistraining leerde Koeneman eerst de mogelijkheden van eHealth kennen. Het daadwerkelijk ontwikkelen van eHealth in haar les over Effectieve tweegesprekken kwam in de experttraining aan de orde. “Wat vorm betreft maakte ik al gebruik van digitale middelen. Zo filmde ik gesprekken om later met de studenten te evalueren. Nu heb ik ook gedigitaliseerd op inhoud. Eigenlijk heel eenvoudig, ik laat studenten een chatbericht nabootsen. Tijdens een chatbericht raak je informatie kwijt, en omdat je de persoon niet tegenover je hebt, kan je niet zeker weten of je boodschap begrepen is.”

In de les zet Koeneman tweetallen met de ruggen tegen elkaar aan. De studenten schrijven hun bericht op een vel papier dat ze aan elkaar doorgeven. Lachend: “Een offline manier om online te oefenen, maar het werkt wel. Het triggert tot inzichten, nadenken, reflecteren. Gelijk al gaven de studenten me aan dat vooral de manier hoe je iets zegt, de tone-of-voice, zich niet zomaar laat vertalen naar een chatgesprek. Precies wat ik ze wilde leren.”

Margot Koeneman, docente Sportkunde bij Inholland Haarlem
Je legt nieuwe contacten, leert van elkaar, kijkt met andere ogen naar het werk van je collega’s en ook naar je eigen werk. Het zet aan tot samenwerken en dat werkt door, ook buiten de lessen om. 
Margot Koeneman, docente Sportkunde bij Inholland Haarlem

Meerwaarde
De eHealthtoepassing van Margot Koeneman is relatief eenvoudig. De andere groepen die aan de trainingen deelnamen, kozen voor een andere insteek. Remmelt Veenkamp en Brio de Groen van Social Work ontwikkelden een complete module Online Hulpverlening die wordt opgenomen in het nieuwe curriculum van de opleiding. Twee docenten van het Nova College, Barbara Wendt en Linda de Jager, willen eHealth integraal toepassen in alle lessen. “Bij alles wat onze studenten Verpleegkunde doen, willen we ze laten onderzoeken of het gedigitaliseerd kan worden. Of het nu kan of niet, het draagt bij aan de digitale bewustwording van onze studenten”, pitcht Wendt hun plan.

Het samen bezig zijn, vanuit verschillende opleidingen, is voor Margot Koeneman een meerwaarde van de trainingen. “Je legt nieuwe contacten, leert van elkaar, kijkt met andere ogen naar het werk van je collega’s en ook naar je eigen werk. Daardoor ga je creatiever nadenken, je ziet mogelijkheden. Het zet aan tot samenwerken en dat werkt door, ook buiten de lessen om. Van buiten de lessen om een vraag stellen tot interprofessioneel samenwerken en inhoudelijk verbinding zoeken. Dat is heel waardevol.”

Eigen traject
eHealth is de toekomst, zegt Koeneman. “Er is voldoende noodzaak vanuit het werkveld. Als docent heb je een voorbeeldfunctie; ben je er zelf in je vak al mee bezig, dan volgen je studenten als vanzelf. Bovendien vinden studenten het vaak heel leuk. Ze zijn al zo digitaal bezig dat ze snel de voordelen voor hun vakgebied zien.” Over de drie docenten van de training is ze zeer te spreken. “Omdat ze zelf ook met studenten werken, weten ze wat je als docent nodig hebt. Rob, Laurence en Ybranda (Koster red.) hebben veel expertise op hun vakgebied en zijn niet terughoudend om die kennis te delen."

"Wat ik ook erg fijn vind, is dat je echt je eigen traject volgt. Je wordt gestimuleerd je eigen invulling te geven. De docenten fungeren daarbij als procesbegeleiders, adviseurs en vraagbaak. Inhoud, vorm en doel; echt alles is goed op elkaar afgestemd. Ik zou iedereen die van plan is nu of in de toekomst iets met eHealth in het lesprogramma te doen, zeker aanraden de trainingen te gaan volgen.”

Inholland Academy
De basistraining 'eHealth voor docenten' gaat medio mei 2018 van start bij Inholland Academy en is nog voor de zomer afgerond. De experttraining 'eHealth voor docenten' start na de zomer. Beide trainingen zijn voor docenten van alle (gezondheids)zorg- en welzijnsopleidingen, zowel in het hbo als mbo.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Chantal Bakker
22
December
2017
Is het voor vmbo zorg en welzijn docenten ook geschikt?