Amsterdam,
06
oktober
2017
|
16:37
Europe/Amsterdam

Escape the laboratory! Het laboratorium komt tot leven

"Help, ik ben bang ik wil weg hier, ze willen dat ik die pillen goedkeur. Maar die pillen zijn levensgevaarlijk!", klinkt uit de speakers in het schaars verlichte drugstestlaboratorium aan de Naaldwijkstraat in Amsterdam. Rinske Vlamings en Nick Dekker, docenten van de opleidingen van het Domein Agri, Food & Life Sciences hebben een spannende escaperoom ontwikkeld om het project lab-oriëntatie tot leven te brengen.

Hogere betrokkenheid van studenten
Voor het project hebben Rinske en Nick voor eerstejaarsstudenten het 'Escapelab' bedacht en eigenhandig opgebouwd. Tijdens de ‘escape’ kruipen de studenten in de huid van de vermiste laboratoriumanalist Pieter. Onder tijdsdruk moeten ze puzzels, raadsels en mysteries in groepsverband oplossen die leiden tot het achterhalen van de contactgegevens van de drugsbaron, die ze kunnen doorsluizen naar de politie.

"Om meerdere redenen wilden we de onderwijseenheid drastisch op de schop nemen", legt Rinske uit. "Studenten gaan fysiek aan de slag met deze uitdaging. Heel anders dan wanneer ze in de schoolbanken informatie tot zich nemen. We willen met deze beleving meer betrokkenheid bij het onderwijs creëren. Daarnaast is de escaperoom een uitstekend middel om groepsvorming te stimuleren." Nick: "Binnen het hbo is de studentenuitval hoog. Door meer en betere onderlinge samenwerking hopen we dat studenten elkaar sneller vinden wanneer ze binnen de studie tegen moeilijkheden aanlopen."

Rinske Vlamings & Nick Dekker, docenten Agri, Food & Life Sciences
Studenten gaan fysiek aan de slag met deze uitdaging, heel anders dan in de schoolbanken. We willen met deze beleving meer betrokkenheid bij het onderwijs creëren.
Rinske Vlamings & Nick Dekker, docenten Agri, Food & Life Sciences

Escapelab
Analist Pieter wordt door een drugsbaron onder druk gezet om drugstestresultaten te manipuleren om zo illegale partydrugs in omloop te brengen. Hij weigert hieraan mee te werken en vreest voor zijn leven. Studenten betreden een verlaten lab, die sporen laat zien van inbraak en geweld. De onverwachte geluiden, de grote tikkende klok die aftelt en het tasten in het duister naar waar te beginnen, zijn elementen die de spanning opvoeren. Veel raadsels en puzzels hebben een sterk vakinhoudelijk karakter. Zo gebruiken studenten de genetische DNA-code van DNA voor een puzzel en voeren ze zelf een kleine reeks aan experimenten uit.

"Studenten zijn vindingrijk en zoeken naar creatieve oplossingen. Soms leidt dit tot hilariteit wanneer een student besluit een horoscooplijn te bellen als het juiste 06-nummer niet wordt ontdekt. "Ook was één student zo slim om via het administrator account van de beveiligde computer de gegevens van de baron te achterhalen", vertelt Nick.

Joshua Zurburg & Guido Steen, studenten Agri, Food & Life Sciences
Het uurtje vlíegt echt voorbij, eerst loopt iedereen als een kip zonder kop rond met de vraag ‘wat moet ik doen?’ Als je dat eenmaal weet, kom je er al snel achter dat je tijd te kort komt.
Joshua Zurburg & Guido Steen, studenten Agri, Food & Life Sciences

Inmiddels zijn er vijftig escape-sessies geweest waarin studenten in zestallen aan de slag gingen. Van de vijftig groepen wist er één met de contactgegevens het lab te ontsnappen.

Wat de studenten leren, dient meerdere onderwijsdoeleinden. Op basis van groepsrollen- en leerstijlentesten stellen studenten zelf hun ideale ‘strijdgroep' samen. Na de escaperoom bespreken studenten in een werkcollege de situatie van analist Pieter. "Wat zou jij doen in zo'n situatie?", is dan de centrale vraag. Een discussie over persoonlijke eigenschappen, beroepscode en ethiek volgt. "Je ziet bij het toch wel stoffige onderwerp ethiek, een grotere betrokkenheid van studenten. Door het te beleven wordt het een levendige discussie", vertelt Rinske.

Kira Leeuwenburg, Femke Smits & Mandy Kerkhof, studenten Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek
Het is zo leuk om te doen! Je leert elkaar goed kennen in een groepje. Je raakt met elkaar bevriend, of niet!
Kira Leeuwenburg, Femke Smits & Mandy Kerkhof, studenten Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek

Studenten over het Escapelab
Studenten die meedoen ervaren het als leerzaam, uitdagend en spannend en krijgen een gevoel van saamhorigheid. Een zekerheid die voorop staat is dat er een hoge fun-factor inzit. "Ik moest als eerste een mobiel telefoonnummer ontcijferen aan de hand van het herkennen van verschillende geuren. Dat terwijl ik heb helemaal geen reukvermogen heb!", zegt Joshua Zurburg, student van de opleiding Chemie. "Als je met de telefoon dan het verkeerde nummer belt, krijg je dus een compleet vreemde aan de telefoon."

"Het uurtje vlíegt echt voorbij, de eerste 15 minuten weet niemand wat hij/zij moet doen, iedereen loopt als een kip zonder kop rond met de vraag ‘wat moet ik doen?’ en als je dat eenmaal weet, kom je er al snel achter dat je tijd te kort komt", roepen Joshua en Guido Steen door elkaar heen.

 

"Het is zo leuk om te doen! Je leert elkaar goed kennen in een groepje. Je raakt met elkaar bevriend, of niet! Je ziet ook direct wat voor soort persoon iemand is, of het een leider is bijvoorbeeld", zijn de enthousiaste reacties van Kira, Femke en Mandy, studenten Biologie & Medisch laboratoriumonderzoek.

Ben je werkzaam bij Inholland en wil je meedoen in een escape? Op de Inholland Dag van het Onderwijs op 2 november in Rotterdam zullen Rinske en Nick een Escape-workshop verzorgen.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Jessica
09
October
2017
Wat een tof idee! Gaan jullie hier ook iets mee doen tijdens de Open Dag of Proefstuderen? Spreekt aankomende studenten zeker aan.
Contact
photo:Javelyn Westerveld
Javelyn Westerveld
Communicatieadviseur
+31621115266
Deel deze expert
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws