Haarlem,
14
juni
2017
|
09:21
Europe/Amsterdam

Haarlem Business Class en Bonhoeffer Castricum doen pitches voor UPS

Een unieke samenwerking, zo kun je het wel noemen. Studenten Business Studies Inholland Haarlem bedenken samen met leerlingen van het Bonhoeffer College uit Castricum in één dagdeel oplossingen voor vraagstukken van koeriersgigant UPS. “Dit is nu precies waar de Haarlem Business Class voor bedoeld is. Dit is het échte werk!”, is het commentaar van Max Uilenbroek, tweedejaarsstudent Business Studies.

Zowel bij Inholland Haarlem als op het Bonhoeffer College in Castricum is een paar jaar geleden een speciale ‘Business Class’ in het leven geroepen. Bonhoeffer Business Class (BBC) bestaat uit de meest getalenteerde leerlingen van het vierde jaar die belangstelling hebben voor een economische (studie)richting. Ze leren ondernemend te worden en een netwerk op te bouwen aan de hand van trainingen en opdrachten voor echte bedrijven. De Haarlem Business Class (HBC) van de opleiding Business Studies bij Inholland Haarlem beoogt een soortgelijk doel, maar dan voor extra gemotiveerde studenten.

Bij toeval kwamen beide business-classes met elkaar in contact doordat Herald Kornblum van de BBC vorig jaar met zijn dochter de opleiding Business Studies bezocht tijdens een Open Dag en van een student hoorde over het bestaan van de HBC. “Toen Herald enthousiast reageerde, werd hij door de student naar mij verwezen en zo ontstond het plan om samen iets te gaan doen”, aldus Kees van Dam, docent Business Studies. Kees’ collega Erno Pickee vormde de schakel met UPS en het idee voor een ‘pressure cooker-dag' was geboren.

Miljardenbedrijf
United Parcel Service Inc. werd in 1907 in de Verenigde Staten opgericht als een boodschappersdienst en is ondertussen uitgegroeid tot een miljardenbedrijf. Als grootste koeriersdienst ter wereld is UPS operationeel in meer dan 220 landen en gebieden met in totaal 237 eigen vrachtvliegtuigen en nog zo’n 420 dagelijks gecharterde vliegtuigen.

Ralf de Wert, commercieel directeur UPS Nederland
Voor ons betekent een samenwerking met het onderwijs veel. En het profiel van studenten Business Studies is exact het profiel van onze werknemers!
Ralf de Wert, commercieel directeur UPS Nederland

Dat UPS deze dag serieus neemt, is gelijk duidelijk. Het bedrijf komt met een flinke delegatie (zeven personen) naar Inholland Haarlem, onder wie Ralf de Wert, commercieel directeur van UPS Nederland: “We willen niet alleen mensen naar ons bedrijf krijgen, maar ook kennis delen om jonge mensen te helpen ontwikkelen. Daarnaast zien wij studenten als de nieuwe generatie leiders, die ons kan helpen naar het volgende level: het UPS van de toekomst. Voor ons betekent een samenwerking met het onderwijs dan ook veel. En het profiel van studenten Business Studies is exact het profiel van onze werknemers!”

Oplossend vermogen
UPS legt drie casussen voor aan alle deelnemers, die opgedeeld zijn in twaalf groepjes. Bowy van Dansik, eerstejaarsstudent Business Studies en onlangs uitgeroepen tot beste propedeusestudent, buigt zich met zijn groepje over de casus ‘UPS-store openen in Nederland: doen of niet?’ “Een heel actueel onderwerp. Fysieke winkels verdwijnen juist steeds meer. Is het dan nog wel verstandig om winkels te openen? Ik vind het heel waardevol om aan dit soort dagen mee te doen. Ik kan werken aan mijn oplossend vermogen en zo ontdekken wat ik kan toevoegen.” Laura Hanrath (4vwo Bonhoeffer) vult aan: “Nu leerlingen en studenten hierin samenwerken, kunnen we de casus vanuit verschillende perspectieven bekijken. Ik kom wat eerder op simpele ideeën omdat ik jonger ben en minder theoretische kennis heb.”

Er is gekozen voor een pressure cooker-model: ’s ochtends krijgen de leerlingen en studenten een casus voorgelegd, waarna ze onder tijdsdruk aan de slag gaan. ’s Middags presenteren ze hun ideeën in een pitch aan UPS. De winnaars van elke casus mogen op 21 juni op excursie naar de 'European Air Hub' van UPS in Keulen. Elke avond landen daar zo’n 36 vrachtvliegtuigen afgeladen met pakketten afkomstig van elke denkbare locatie in de wereld. ‘s Nachts gaan de vliegtuigen weer op pad naar diverse bestemmingen. Van dit spektakel mogen de winnende studenten en leerlingen getuige zijn.

VR-bril
Tom Metselaar en Kaia Lubbers (studenten Business Studies) winnen de casus ‘Hoe kan UPS de juiste medewerkers blijven aantrekken?’. Hun advies is om een platform voor jongeren op te starten, gekoppeld aan de website van UPS. Daarnaast hebben ze veel nuttige tips, waaronder het moderniseren van de kantoren door ze te laten herinrichten door bouwkundestudenten van Inholland. Ook stellen ze voor rondleidingen te houden in het bedrijf, waarbij met behulp van een VR-bril voor bezoekers wordt gevisualiseerd wat een pakket 'meemaakt' vanaf het moment van verzending via UPS.

Bowy van Dansik, student Business Studies Inholland Haarlem
Ik vind het heel waardevol om aan dit soort dagen mee te doen. Ik kan werken aan mijn oplossend vermogen en zo ontdekken wat ik kan toevoegen.
Bowy van Dansik, student Business Studies Inholland Haarlem

De tweede casus, ‘Hoe moet UPS zich voorbereiden op 2030?’, wordt gewonnen door Dirk Kleintjens en Luc Stet (Inholland) en Inge Reuzenaar (Bonhoeffer) met een idee waarin robotisering en autonoom vervoer vanuit India een rol spelen. Bonhoefferleerlinge Laura Hanrath wint samen met Max Uilenbroek en Huib Kleintjens (Inholland) de casus ‘UPS-store’. Zij denken onder meer aan een store op Schiphol met een bagage-bezorgservice en aan een geheel geautomatiseerde ‘UPS Servicebox’, vergelijkbaar met het lege-krattensysteem in de supermarkt.

Ralf de Wert besluit aan het einde van de middag: “Ik hoop dat we nog veel meer projecten samen kunnen doen. En ik heb nog een tip voor jullie allemaal: laat je niet afschrikken door ingewikkeldheden bij het zoeken naar een buitenlandstage. Ga er gewoon voor! Je leert er zoveel van en het vergroot je kansen om door te groeien in een internationale baan.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.