Rotterdam,
18
april
2017
|
14:33
Europe/Amsterdam

Invloed internationalisering op Rotterdamse agrifoodsector blijft groot

Sprekers over de kansen en bedreigingen voor regionale foodbedrijven

Michel+Jansen%2C+managing+director+Total+Produce+BV

‘Voedsel en de Stad’, heet de lezingencyclus van Inholland en de Gemeente Rotterdam. Afgelopen donderdag kon je daar '...en de Wereld' aan toevoegen. De duizenden bedrijven van het Food Cluster van de regio Rotterdam moeten tijdens de transitie naar een nieuwe, dynamische economie continu inspelen op wereldwijde trends. Experts vertelden over de impact van internationalisering op ondernemers en de Rotterdamse regio.

De lezingenreeks in de Markthal wordt vanuit Inholland georganiseerd door lector Olaf van Kooten en coördinator Gerry Kouwenhoven van het Research and Innovation Centre Agri, Food & Life Sciences. Zij vroegen verschillende gastsprekers om in lezingen en pitches hun visie te geven op internationalisering - het proces waarbij (handels)betrekkingen over steeds grotere afstanden plaatsvinden en niet bij landsgrenzen stoppen

'Internationalisering gaat over verandering'
Voor Total Produce BV is het essentieel om een vinger aan de pols van de mondiale tuinbouwsector te houden. De fruitimporteur verbindt leveranciers (in Zuid-Afrika, Amerika en Latijns-Amerika) met afnemers (vooral in de Benelux, Duitsland, Scandinavië en Frankrijk). Managing director Michel Jansen belichtte in zijn keynotespeech ontwikkelingen rond internationalisering aan de hand van de illustere geschiedenis van het bedrijf en zijn rechtsvoorgangers. "Voor mij gaat internationalisering over verandering", zei Jansen. Total Produce was de afgelopen decennia vanaf het begin betrokken bij vele innovaties in de fruitlogistiek. De opkomst van de containervracht veranderde de handel blijvend, net als nieuwe communicatietechnologie en distributiemethoden, vertelde Jansen. "Telers, importeurs, retailers en consumenten: elke laag in de keten voelt de internationalisering." De snel stijgende vraag naar lokale producten noemde hij een tegenbeweging. 

Tools voor handelaars
Keynotespreker Johan Bremmer werkt als onderzoeker bij Wageningen Economic Research, onderdeel van Wageningen University & Research. "Al in deze Engelse namen - ook die van Total Produce - zie je de invloed van internationalisering terug", begon hij zijn presentatie. Bremmer vertelde over twee tools waar WUR-onderzoekers aan werken: de Global Detector en de FoodProfiler. De eerste visualiseert open data - van bijvoorbeeld bodemkwaliteit, reliëf, bereikbaarheid en watervoorziening - om bedrijven te kunnen adviseren over economische kansen. Welke gebieden in Ethiopië lenen zich goed voor de productie van avocado's? Waar in Zuid-Oost Azië is de melkvraag het hoogst? De Global Detector maakt dat direct inzichtelijk met gedetailleerde kaarten. Heel bruikbare informatie in een competitieve wereldmarkt, aldus Bremmer. De tweede tool, FoodProfiler, volgt consumptiepatronen van consumenten, die periodiek met een app aangeven wat ze de afgelopen twee uur aten en dronken. Vergeleken met eerdere meetmethoden signaleert FoodProfiler bijvoorbeeld langetermijn- en seizoenstrends beter. Ook kunnen consumentengroepen makkelijk worden onderverdeeld in onder meer stads- en plattelandsbewoners.

Profilering en de rol van Rotterdam
Als directeur van Westland Marketing en marketingcommunicatiemanager bij Holland Horti International houdt Angelique Koolschijn zich bezig met de positionering van Westlandse tuinders en van ons land. "Terwijl Nederlandse bedrijven concurreren, gaat een derde partij met kansen aan de haal", benadrukte ze tijdens haar korte presentatie. "We vergeten ons te profileren vanuit onze nationale 'brand' en moeten streven naar samenwerkend voordeel." René Hanssens is businessmanager Agro & Food bij Rotterdam Partners. Deze organisatie heeft als doel de Rotterdamse en regionale economie te versterken. Met het oog op de economische kracht van de regio stelde Hanssens dat Rotterdam een cruciale rol kan en hoort te spelen bij het oplossen van wereldwijde vraagstukken.

Soepfeest en de beurs in Berlijn
Nadat Rowena van Doorn namens Youth Food Movement reclame maakte voor de World Disco Soup Party, vertelden Jim Duijvesteijn en Christian Teerds, Inholland-studenten Tuinbouw & Agribusiness, over hun bezoek aan de immense Berlijnse tuinbouwbeurs Fruit Logistica. Samen met medestudenten Koen de Bruijn en Dennis van Leeuwen namen ze onder andere een enquête af onder de standhouders. In de twee video's elders in dit artikel vertellen Christian en Jim over hun ervaringen in Berlijn.

Op 23 mei 2017 is de volgende en laatste bijeenkomst in de lezingencyclus 'Voedsel en de stad'. Dan zal het gaan over ‘Sociale innovatie: Voeding & Individualisering’. Het aantal plaatsen is beperkt, dus meld je snel aan met een e-mail naar Lisa Kiemel. 

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
retta van groeningen
18
April
2017
Geweldig dit initiatief. heel goed dat ook de Duitse markt meer wordt verkend. Hier ligt voor de Nederlandse tuinbouw een heel groot achterland met enorm veel kansen!
slim dat onze studenten nu meer en meer die kant op gaan.
Contact
photo:Indra Ferrier
Indra Ferrier
Adviseur Marketing & Communicatie
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws