Diemen,
04
april
2017
|
10:56
Europe/Amsterdam

MiXM! Innovatieve communicatie van nu voor specialisten van morgen

Het communicatievakgebied is volop in ontwikkeling, het landschap van de sociale media verandert dagelijks en de online mogelijkheden zijn eindeloos. MiXM!, georganiseerd door eerstejaarsstudenten Communicatie in Diemen, bood vorige week lezingen en workshops aan over de dynamische wereld van communicatie. Verschillende gastsprekers behandelden uiteenlopende onderwerpen, van politiek tot vloggen.

De kracht van sociale media
Een terugkerend onderwerp op deze dag is Facebook. Het medium wordt door veel sprekers gezien als best in te zetten communicatiemiddel voor zakelijk gebruik. Don Ceder, advocaat en partijlid van de ChristenUnie zegt hierover: “Sociale media is heel effectief. Ik heb geen tijd om te gaan flyeren op de Albert Cuypmarkt. Vanuit mijn huiskamer bereik ik met minimale inspanning een grote groep mensen. Een belangrijke vraag bij sociale media is: hoe kan ik ervoor zorgen dat anderen denken, dit is zó goed, dit moet ik delen!”

Zijn partijgenoot Ixora Balootje is ook actief op sociale media. Ze is ze een groot voorstander van Twitter, dat binnen de politiek en rondom actualiteiten veelvuldig wordt ingezet. “Hier zitten beïnvloeders van het nieuws zoals journalisten en mensen met een grote interesse voor actuele ontwikkelingen. Maar let goed op, want binnen de politiek wordt Twitter ook vaak ingezet om te misleiden”, aldus Balootje. Hoe sterk de werking van het medium is, heeft ze zelf ondervonden nadat ze via Twitter en Facebook wereldkundig had gemaakt dat haar neef vanwege zijn donkere huidskleur was afgewezen voor een stageplaats. Het bericht was in rap tempo viraal gegaan. “Nadat ik het bericht had geplaatst, werd ik door mijn partij op het matje geroepen om het op te helderen in de media. Daarom is het belangrijk om van tevoren te bedenken wat je wilt bereiken met je bericht”, sluit Balootje af. Er is een boete en taakstraf opgelegd aan degene die haar neef had afgewezen.

Visueel gehandicapten
In Nederland zijn er zo’n 350.000 slechtzienden en blinden. 80% daarvan heeft nog een bepaalde mate van gezichtsvermogen, kan contrasten zien en kleuren onderscheiden. Met de nodige hulpmiddelen kunnen slechtzienden volledig meedraaien in de maatschappij. Marcel de Baar kan door zijn agnosie personen, voorwerpen, geluiden en geuren niet meer herkennen. Hij zegt: “Communicatie heeft de laatste jaren grote sprongen vooruit gemaakt. Steve Jobs heeft daar een belangrijke rol in gespeeld.”

De ontwikkeling begon met de komst van het brailleschrift dat sinds 1878 een oplossing bood voor visueel gehandicapten. Vandaag de dag zijn ze goed op de hoogte van ontwikkelingen dankzij de ORIONWebbox. Ze kunnen luisteren naar bijvoorbeeld gesproken boeken, kranten, tijdschriften, informatieve programma’s en gesproken televisieondertiteling. Met de komst van Iphone 7 kunnen visueel gehandicapten goed meekomen in de maatschappij. “De bediening vergt altijd enige oefening, maar daarna is het heel intuïtief in gebruik. Met drie vingers en een duim navigeer ik door het gesproken menu”, zegt De Baar. Hij roept communicatieprofessionals van de toekomst op de communicatietechnologie voor visueel gehandicapten te blijven ontwikkelen.

Frank Schoutens, eigenaar Ewall over personal branding
Laat zien wat je kunt betekenen voor een werkgever en zorg ervoor dat je erboven uitspringt door creatief te zijn. Denk erover na hoe je gezien wilt worden en zorg voor sprekende foto’s en korte, pakkende filmpjes.
Frank Schoutens, eigenaar Ewall over personal branding

Personal branding
Een ander belangrijk onderwerp van de dag is personal branding, oftewel hoe presenteer je jezelf als merk aan anderen? Een grondig onderzoek van je doelen, zowel zakelijk als privé, gaat hieraan vooraf. Je persoonlijkheid, kennis en ervaring gebruik je vervolgens om je te onderscheiden van anderen. Frank Schoutens van Ewall bedacht met zijn bedrijf een manier om je cv op te bouwen uit visuele middelen. ”Laat zien wat je kunt betekenen voor een werkgever en zorg ervoor dat je erboven uitspringt door creatief te zijn. Denk erover na hoe je gezien wilt worden en zorg voor sprekende foto’s en korte, pakkende filmpjes. Ook aanbevelingen in de vorm van filmpjes doen het goed”, vertelde Schouten tijdens de lezing.

Tijdens de workshop over personal branding gaf kledingadviseuse Femmy een paar praktische tips voor het gebruik van kleur en kleding tijdens een sollicitatiegesprek “Bedenk goed wat je tijdens een gesprek wilt uitstralen. Rode tinten en tijgerprints geven doorgaans niet het gewenste signaal af tijdens een spannend moment. Ook wil je niet dat je kleding het meest opvallende aspect is van je persoonlijkheid. Kies daarom voor kleurtonen die goed bij je voorkomen passen en rust uitstralen”, aldus Femmy.

Bij vloggen neemt het onderwerp een andere wending. Hier gaat het er vooral om jezelf te zijn. Onze in-house vlogger Larissa Hendriks, student Communicatie, zegt hierover: “Ga je niet anders voordoen dan je bent. Je moet jezelf goed voelen bij alles wat je doet en niet gaan handelen naar de wensen van anderen. Ga je ook zeker niet van te voren afvragen wat anderen leuk en interessant vinden om te zien.” Ook vlogger Rico Aloefa, beter bekend als Ricongelooflijk, zegt: “Het is goed dat veel mensen vloggen, maar er zijn er ook bij die grappen forceren.” Met zijn YouTube-filmpjes, zoals de ‘Try not to laugh challenge’ maakt hij furore. Hierover zegt hij bescheiden: “Ik doe maar wat en het is toevallig heel groot geworden. Het mooie is, ik verdien er ook nog wat mee.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Contact
photo:Javelyn Westerveld
Javelyn Westerveld
Communicatieadviseur
+31621115266
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws