Den Haag,
12
mei
2016
|
09:08
Europe/Amsterdam

NSE 2016: tevredenheid studenten stijgt opnieuw

pop1

De tevredenheid van studenten over Hogeschool Inholland is opnieuw gestegen. Dit jaar scoort de hogeschool een ruime 3,7 (3,74, op een schaal van 1 tot 5), zo blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2016 (NSE), die vandaag bekend zijn gemaakt. Studenten zijn blijer met de informatievoorziening en ook meer tevreden over de docenten en de studiebegeleiding. Dat geldt ook voor de waardering voor het afhandelen van klachten.

Opvallend in de uitslag is dat de nieuwe opleiding Business Studies een goede algemene tevredenheid heeft met als uitschieter Business Studies in Den Haag met een 4,0. Over de opleiding Media en Entertainment Management, afgelopen jaren flink onder het vergrootglas, is de tevredenheid bij deze opleiding ook duidelijk toegenomen. In 2015 scoorde de opleiding op alle locaties 3,2. Nu zit Haarlem op 3,4, Den Haag op 3,4 en Rotterdam op 3,6.

De technische opleidingen in Alkmaar doen het bovengemiddeld goed met Technische Informatica als koploper (4,5). Dit geldt ook voor de opleidingen van het domein Agri, Food & Life Sciences waar Food Commerce & Technology met een 4,0 als beste scoort. En wat betreft de opleidingen op het gebied van sociaal werk krijgen de opleidingen op alle vestigingen een dikke voldoende (variërend van 3,8 tot 4,1). Bovengemiddeld goed in de NSE scoren de masters van Inholland. Ze scoren een 4,0 of hoger met de masters Physician Assistant (4,4) en Leren en Innoveren (4,3 in Amstelveen en 4,6 in Den Haag) als uitschieters.

‘Nieuwe koers werpt zijn vruchten af’
“De nieuwe koers van onze hogeschool werpt duidelijk zijn vruchten af”, zegt Inholland-collegevoorzitter Jet de Ranitz in een reactie op de NSE-uitslag. “De stijging van de waardering voor docenten en hun begeleiding zie ik als een groot compliment. Dat we er daarnaast in geslaagd zijn om verbeterpunten aan te pakken, bijvoorbeeld op het vlak van informatievoorziening en klachtenafhandeling is goed nieuws. Dat alles draagt bij aan hoe onze studenten de kwaliteit van de opleidingen ervaren. We zien ook dat bijna 70% van de studenten Inholland aanraadt als hogeschool bij familie, vrienden of collega’s. We hebben de laatste jaren dus sprongen vooruit gemaakt; daar zijn we blij mee en we willen door onze nieuw gekozen koers de stijging verder voortzetten.”

Betere informatievoorziening
Studenten waren de afgelopen jaren kritisch over de informatievoorziening op de hogeschool en hebben veel nuttige feedback gegeven. Met die feedback ‘op zak’ is onder andere de MijnInholland-app ontwikkeld, zodat studenten met de app nu altijd hun rooster en cijfers bij de hand hebben. De Ranitz: “We zijn er trots op te kunnen melden dat de app onlangs genomineerd is als ICT-project van het jaar in het onderwijs. We maken daarmee kans op een van de Computable Awards 2016. Mooi om te zien dat de tevredenheid over de app is terug te zien in de NSE-uitslag.”

Nationale Studenten Enquête
De NSE-enquête vergelijkt landelijk de kwaliteit van opleidingen van hogescholen en universiteiten. De uitslag van de NSE wordt onder andere gebruikt voor uitgaven als de HBO Keuzegids, het themanummer ‘Beste Studies’ van Elsevier, voor vulling van de website www.studiekeuze123.nl en de studiebijsluiter ‘Studie in Cijfers’. De enquête is ook dit jaar afgenomen door het onafhankelijk onderzoeksbureau GFK Intomart.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.