Haarlem,
06
oktober
2017
|
09:00
Europe/Amsterdam

Opfriscursus online marketing met Google Digitale Werkplaats

Google+Digitale+Werkplaats+bij+Inholland+Haarlem

SEM, SEA, CTA, ROAS… Als je je met marketing bezighoudt en niet weet waar deze afkortingen voor staan, is het misschien tijd voor de Google Digitale Werkplaats. Op uitnodiging van de opleiding Business Studies van Inholland Haarlem deelde een marketingexpert haar ervaringen aan de hand van deze online cursus. Afgelopen dinsdag gingen stagiairs aan de slag met de theorie.

“Digitale marketing wordt steeds belangrijker", hield online marketingspecialist Bianca van Felius de aanwezige studenten vorige week voor. "Als je over de benodigde vaardigheden beschikt, heb je een sterkere positie tijdens sollicitatiegesprekken." Ze liet zien dat je de basisvaardigheden gratis en voor niets kunt leren met Google Digitale Werkplaats. Deze online cursus vraagt een uur of zes van je tijd en levert je na afronding een officieel certificaat op dat je op je cv kunt vermelden. Erg interessant voor studenten, dus! Aan de hand van de online cursus besprak Van Felius de theorie van digitale marketing en illustreerde die met verhalen uit de praktijk.

Voordelen digitale marketing
Digitale marketing heeft duidelijke voordelen, aldus Van Felius: Vergeleken met andere vormen zijn er minder kosten aan verbonden, is het effect goed meetbaar en kun je je boodschap naar heel specifieke groepen sturen. Bovendien ga je online makkelijker het gesprek aan met klanten. Met onder meer een sneakerwebshop als casus belichtte de gastspreker onder andere de rol van micromomenten tijdens de digitale klantreis en het definiëren van de persona en de kritieke prestatie-indicatoren. Aan de hand van KPI’s analyseert een onderneming de prestaties op marketinggebied.

Inzicht in gedrag klanten
Dat meten en analyseren een onmisbare rol vervullen bij online marketing, werd deze week extra duidelijk tijdens een vervolg op de Digitale Werkplaats voor een groep studenten van Business Studies. Bijna allemaal kozen ze de afstudeerrichting Marketing en lopen ze momenteel stage in dit vakgebied. Met marketingdocent Mike Visser, initiatiefnemer van de Google Digitale Werkplaats in Haarlem, brainstormden ze over hun opdracht. Hoe vergroten ze de naamsbekendheid van hun opdrachtgever en zijn producten? Hoe stimuleren ze online interactie met bezoekers met als doel het aantal verkopen laten stijgen? Mike Vissers benadrukte dat gedetailleerd inzicht krijgen in het gedrag van potentiële klanten én daar snel op inspelen cruciale taken zijn voor marketingprofessionals.

Doel: verhogen conversie
Derdejaarsstudent Marisa Kwarten loopt stage bij Andrs Living, een jong bedrijf dat designmeubels verkoopt. “Ik heb vandaag veel gehoord wat ik in mijn onderzoek kan toepassen. Bijvoorbeeld over de customer journey, die ik in mijn Plan van Aanpak zal verwerken”, zegt ze. Haar opdracht is om Google en bijvoorbeeld Instagram af te speuren naar invloedrijke stijlbloggers en hen te vragen of ze de meubels onder de aandacht van hun lezers willen brengen. Met gastblogs en linkbuilding wil ze het conversiepercentage - het percentage bezoekers dat tot aankoop overgaat - van de webshop verhogen.

Ahead of the game
Luc Schneider, ook derdejaars Business Studies, is stagiair bij Armada Music, het platenlabel van dj Armin van Buuren. Hij wil zich specialiseren in het marketingvak. “Daarvoor moet ik van de laatste ontwikkelingen op de hoogte zijn en die gaan ontzettend snel.” Als stagiair bij Armada Music valt hem op hoeveel zijn collega’s van het vak weten. “Zij zijn er dan ook 24/7 mee bezig. Toen ik aan mijn stage begon, stapte ik in een zee van nieuwe informatie.” Op dit moment houdt het komende Amsterdam Dance Event hem bezig. “Ik wil de beste content inplannen en zo ahead of the game blijven.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Contact
photo:Marijn van Hulzen
Marijn van Hulzen
Communicatieadviseur
+31615279534
Deel deze expert
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws