Diemen,
12
december
2017
|
07:01
Europe/Amsterdam

Studenten leren hun hart te volgen

Docent van het jaar Marco Bijsterbosch (Tourism Management)

Marco+Bijsterbosch%2C+docent+Tourism+Management

Dankzij zijn passie voor het docentschap, durf om te experimenteren en te leren en zijn verbondenheid met het werkveld, studenten en collega’s, werd toerismedocent Marco Bijsterbosch begin november gekozen tot docent van het jaar 2018 en mocht hij de Wij Inholland award voor deze categorie in ontvangst nemen. Hoe het is om te leren en je hart te durven volgen brengt hij in de praktijk bij de opleiding Tourism Management van Inholland in Diemen.

“Het allerbelangrijkst is dat je enthousiast bent in je colleges. Studenten moeten merken dat je passie hebt voor het vak. Mijn passie is toerisme. Hiervoor was ik onder andere manager bij een kleine touroperator, gespecialiseerd in luxe vakanties. Op een gegeven moment kwam er een oud-collega bij mij eten, die ook als docent bij Inholland werkte. Hij vroeg mij een en ander uit te leggen over de reisbranche van dat moment. Samen bereidden we zijn colleges voor en ik was zo enthousiast dat ik zei dat het me ontzettend leuk zou lijken om in het onderwijs te werken. Een jaar later werd ik gebeld om te solliciteren. Ik heb de gelegenheid met beide handen aangegrepen. Nu nog steeds vind ik het ontzettend leuk om al mijn kennis en ervaring te delen met studenten.

‘Ik hou zo van reizen’, zeggen ze weleens als ik ze vraag waarom ze voor deze opleiding hebben gekozen. Dat is natuurlijk mooi, maar toerisme gaat over meer dan reizen. Er zit een belangrijke managementkant aan. Ik vind het leuk om het enthousiasme daarvoor aan te wakkeren. Studenten het antwoord te laten vinden op vragen als: hoe verkoop ik reizen, hoe stel ik ze samen, hoe zorgt een stad als Amsterdam ervoor dat bezoekersstromen juist geregeld worden?

 

 

Marco Bijsterbosch, docent van het jaar 2018
Ik adviseer studenten vooral iets te kiezen waar ze gemotiveerd van raken, waar ze passie voor hebben, dat ze leren hun hart te durven volgen.
Marco Bijsterbosch, docent van het jaar 2018

Ik koppel de theorie aan praktijksituaties, want dan gaat het leven. In mijn lessen haal ik zoveel mogelijk de actualiteit erbij. Iets op het nieuws wat je gelijk kunt meenemen in je les. De discussie rond Airbnb bijvoorbeeld. Hoe verdien je geld in een sharing economy, hoe zit het met overlast voor bewoners en de regelgeving, wat betekent het als de overheid ingrijpt op het toerisme? Dat zijn interessante haakjes.

Ieder jaar ga ik mee met de Reiswerk Studenten Challenge. Mooie gelegenheid ook voor kennisuitwisseling met collega’s van andere hogescholen en het werkveld. De betere studenten van alle toerismehogescholen in Nederland komen dan samen en werken in teams aan innovatieve producten. Mooi voorbeeld is Travellr, een nieuwe Tinder-achtige app die studenten voor TUI bedachten om besluiteloze vakantiegangers te helpen om hun volgende reisbestemming te vinden.

 

Zoals gebruikelijk in sommige hoorcolleges, zou ik nooit alleen maar anderhalf uur gaan zenden, waarbij studenten achterover zitten en luisteren naar wat de docent te vertellen heeft. Dat zit niet in me en past ook niet bij deze tijd. Ik vraag eerst wat studenten al weten, dan gaan we erover praten en pas daarna leg ik de theorie uit. Ik gebruik meerdere werkvormen om mijn lessen actiever te maken. Ik experimenteer graag met apps en software om in het college te gebruiken. Collega’s in mijn team die hier minder goed in zijn praat ik hierover bij tijdens speciale workshops. Ik vind het namelijk belangrijk dat docenten technisch een beetje onderlegd zijn. Je kunt niet achterlopen bij studenten die bijna als digital natives zijn opgegroeid, omringd door moderne technologie.

In alles wat ik doe vind ik het erg belangrijk studenten niet te leiden, maar te bégeleiden. Ik ben altijd met ze in gesprek over motivaties hoe ze het beste dingen kunnen aanpakken. Moet ik eerst die minor volgen of niet? Zal ik wel of geen stagelopen in het buitenland? Studenten hebben vaak twijfels. Ik geef ze dan aan vooral iets te kiezen waar ze gemotiveerd van raken, waar ze passie voor hebben, dat ze leren hun hart te durven volgen.”

Leren = durven

Leren is doorzetten, want je blijft je ontwikkelen. Continu blijven zoeken, twijfelen, vallen, opstaan, en doorgaan. Leren is veranderen, omdat de banen van morgen nu nog niet bestaan. Wij zijn er voor mensen die het lef hebben om dingen uit te proberen, zichzelf kwetsbaar op te stellen en hun gevoel volgen. Wij moedigen studenten daarin aan en benadrukken daarbij dat het niet erg is om af en toe fouten te maken inholland.nl/lerenisdurven.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.