Amsterdam,
20
maart
2017
|
13:33
Europe/Amsterdam

Studenten Mondzorgkunde laten cliënten CVD weer lachen

Mondzorgkunde

De opleiding Mondzorgkunde van Inholland Amsterdam werkt sinds kort samen met Centrum voor Dienstverlening (CVD) in Rotterdam om daklozen, thuislozen en mensen in crisissituaties te informeren over mondverzorging. De eerste twee stagiairs geven op verschillende locaties voorlichting aan cliënten en medewerkers.

Iedereen heeft baat bij een goed verzorgde mond. Dat geldt ook voor cliënten van het CVD, dat op verschillende locaties in de havenstad maatschappelijke dienstverlening, vrijwilligerswerk en maatschappelijke opvang verzorgt. Als er problemen in de mond ontstaan, kunnen die leiden tot niet goed kunnen eten - en vervolgens een verslechterende algehele gezondheid. Het CVD wil het belang van mondverzorging daarom meer onder de aandacht brengen bij zijn cliënten.

Problemen signaleren
Het project met Inholland Amsterdam startte op de locaties CVD Havenzicht en CVD de Schuilplaats. Twee stagiairs van de opleiding Mondzorgkunde, Anne en Tandis, begeleiden momenteel de nulmetingen. Daarmee brengen ze de huidige situatie van de mond in kaart en geven ze aanwijzingen voor goede verzorging van het gebit. Ze leggen hierbij de nadruk op voorlichting over het belang van een goede mondverzorging en het bieden van oplossingen. De voorlichting is ook voor medewerkers bedoeld, zodat zij problemen kunnen signaleren bij cliënten.

Weer durven lachen
‘Met een gezondere mond loopt men minder (onnodige) gezondheidsrisico’s, voelt men zich beter en durft men, soms voorzichtig, weer te lachen’, zo is op de website van het CVD te lezen. Het project mondzorg breidt in de loop van 2017 uit naar andere woonvoorzieningen van de zorgorganisatie.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.