Rotterdam,
29
mei
2017
|
11:52
Europe/Amsterdam

Veranderend eetpatroon: volg de trends of mis de boot

Lezingen+Voedsel+en+de+stad+-+Veranderend+eetpatroon

Overheid, onderzoekers en ondernemers willen grip krijgen op het eetgedrag van consumenten. Onze voorkeuren veranderen continu en als food-professional loop je daarom al snel achter de feiten aan. Tijdens de vijfde en laatste bijeenkomst van de lezingencyclus ‘Voedsel en de stad’ van de Gemeente Rotterdam en Inholland op 23 mei stond deze uitdaging centraal.

We eten vaker buitenshuis en op meerdere momenten. We smullen van producten die eerdere generaties misschien niet eens kenden. Plantaardige eiwitten, seizoensproducten en vergeten groenten zijn steeds meer in trek. Technieken als Big Data en robotisering komen op. En dan is er nog de keuze tussen voedsel van dichtbij of juist ver weg… Genoeg reden voor lector Olaf van Kooten en coördinator Gerry Kouwenhoven van het Research and Innovation Centre Agri, Food & Life Sciences om lezingen rond het thema ‘Veranderend eetpatroon’ te organiseren. Ook deze (voorlopig) laatste keer gebeurde dat in samenwerking met het Rotterdam Food Cluster.

Waar de avond voorheen plaatsvond in de Markthal, keken de bezoekers vorige week uit op Rotterdam en zijn haven vanaf de negende verdieping van het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Net als tijdens de eerdere edities waren er professionals en studenten uit de wereld van de 5 O’s – Ondernemers, Overheid, Onderzoek, Overheid en Omgeving – om met elkaar van gedachten te wisselen en te netwerken.

Wat voedsel met je doet
Jan de Ruyter nam de nieuwste voedingstrends door waar ondernemers op kunnen aansluiten. Als sector banker Plantaardige Sectoren bij ABN Amro is hij verantwoordelijk voor kennisontwikkeling en trendwatching in de keten van genetica tot consument. Hij helpt ondernemers in de sierteelt, groenteteelt, boomkwekerij, fruitteelt en akkerbouw bij het rond krijgen van hun financiering en strategieontwikkeling. Als een van de belangrijkste trends noemde hij het toenemende bewustzijn bij consumenten van wat voedsel nu eigenlijk met ze doet.

Sillicon Valley en voedsel
Wim Hulsink, associate professor of Strategic Management and Entrepreneurship bij de Erasmus Universiteit, houdt de vinger aan de pols van Silicon Valley. Deze plek “waar de toekomst wordt gemaakt” heeft verrassend veel aandacht voor voedselinnovaties. Disruptieve startups en toekomstgerichte durfinvesteerders storten zich er op kansen in agritech, foodtech en cellular agriculture. In zijn presentatie vertelde Hulsink over de ontwikkeling van complete maaltijdshakes als Soylent en Queal. Deze vernieuwende producten zijn gericht op studenten en mensen met drukke (ict-)banen die graag zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan boodschappen doen, koken en natuurlijk de afwas.

Korte ketens
In drie pitches werden andere perspectieven op de voortdurende voedingrevolutie gedeeld. Twee studenten Landscape and Environment Management, Emma Jense en Sjoerd de Boer, vertelden over het honoursprogramma van Inholland waaraan ze deelnemen, samen met studenten van de opleidingen Food Commerce & Technology en Dier- en Veehouderij. In dit extra programma voor gemotiveerde studenten kreeg de groep de volgende vraag voorgelegd: Hoe krijgen we de 'luie' consument in de gezonde, korte keten? Dat is een keten met zo kort mogelijke lijnen van producent naar consument – wel zo duurzaam. Of is het slimmer om de lange keten te verduurzamen? Het uiteindelijke concept van de studenten moet innovatief en creatief worden en zo media-aandacht opleveren.

Echte impact
Volgens spreker Joost van Veen van Vision Kitchen leveren sociodemografische veranderingen, technologische ontwikkelingen en digitale innovaties veel kansen op voor ondernemers. Die moeten dan wel op een nieuwe manier gaan denken over product en markt. Van Veen stelde dat ondernemers die een echte impact willen maken, zich momenteel het best kunnen richten op de consument die snel, goedkoop en efficiënt wil eten – op fastfood dus, want we krijgen steeds drukkere levens.

Gekke combinaties
De volgende ‘pitcher’ was Frank Hanssen, van het jonge bedrijf Sharp Sharp dat hij samen met zijn vriendin runt. “Wij maken taartjes, maar zijn van huis uit ontwerpers”, vertelde hij. Die combinatie resulteert in “treats & sweets” met “heel gekke combinaties”, die ook nog eens heel aantrekkelijk gepresenteerd worden. Alle taartjes zijn niet alleen smakelijk, maar ook biologisch, vegan, en gluten- en suikervrij. Sharp Sharps keuze voor uitgesproken innovatie lijkt een goede te zijn geweest, want het bedrijf groeide in twee jaar tijd van twee naar acht werknemers en vijftig verkooppunten in het land.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Rick van Dorssen
29
May
2017
Jammer dat het alweer de laatste lezing is! De kennis van ons lichaam en de reactie van wat voedsel met je lichaam doet komt digitaal snel op ons af! We kunnen er samen maar voorbereid op zijn! Dus Inholland ga door met het delen van deze 'food-info'
Contact
photo:Indra Ferrier
Indra Ferrier
Adviseur Marketing & Communicatie
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws