Diemen, Haarlem,
17
maart
2017
|
10:22
Europe/Amsterdam

Vitaliteitsdag: gezond werken in Diemen en Haarlem

Gezond werken vormde de rode draad tijdens de Vitaliteitsdag in Haarlem en Diemen: werkplekinstelling, stresslevel meten en reguleren, stoelmassage, actief ontspannen, snuffelstage en een lunchwandeling. Daarnaast was er ook aandacht voor voeding tijdens het werk.

Actief ontspannen
“Vroeger had je stress nodig om te overleven. Kwam je een leeuw tegen, dan werd je lichaam in een staat van spanning gebracht: ‘fight or flight’. Nu brengen kleine stressbronnen, zoals luidruchtige collega’s of een druppelende kraan, je tot dezelfde vorm van paraatheid.” Tips om de spanning weer uit je lichaam te krijgen, heeft workshopleider André Jansen ook. “Blijf bewegen, dus ga een eindje lopen of touwtje springen. Drink veel water. En als laatste, haal bewust adem.”

Healthy lunchbreak
Wat eten we tijdens de lunch? Brood. En misschien een appeltje. Weinig inspirerend terwijl er zo veel meer mogelijk is. “Noten bijvoorbeeld, die zijn een mooie aanvulling in een salade. Super lekker en ook nog eens heel gezond, mits je er niet te veel van eet.” De deelnemers gaan actief aan de gang. Om de sprinklers niet te activeren, wordt afgezien van het gebruik van de kookplaat en het broodrooster. Ondanks dat stellen de deelnemers een heerlijke lunch samen. “Yoghurt, salade, een gebakken ei… Echt, er is keuze te over.”

Project Buiten
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Zo introduceert Brigitta van Dalen de mogelijkheid om vanaf 27 maart ook eens buiten de deur te snuffelen. “Tijdelijk bedoel ik dan, want je komt gewoon weer terug in je eigen functie. Het is de bedoeling dat je in een korte meeloopstage of een wat langer durend project kennismaakt met een andere hbo-instelling. Om van elkaar te leren. Je deelt kennis, doet inspiratie op en verfrist je perspectief op je eigen werk. Want dat staat voorop: heb plezier in wat je doet!”

Lunchwandelen
Zowel in Diemen als in Haarlem hebben zo’n twintig sportieve mannen en vrouwen zich opgegeven voor een wandeling door de omgeving. De een loopt wat sneller dan de ander maar in de paar minuten die nodig zijn om de ploeg weer compleet te krijgen, kan worden gegeten van het rijk gevulde lunchpakket. Meteen een goede gelegenheid om collega’s waar je niet dagelijks mee samenwerkt, beter te leren kennen. Drie kwartier later is iedereen weer terug. Vol energie om de rest van de dag weer heerlijk aan het werk te gaan.

Zumba en HBO Fietsdag
Een combinatie van dansstijlen; van rumba tot chachacha en van samba tot de merengue. Collega Loes Pennaerts schudt de heupen los en zet bijpassende muziek op. Eerst nog wat onwennig maar al snel doet iedereen vol overgave mee. “Het gaat mij er niet om dat je alle bewegingen perfect uitvoert, belangrijker vind ik dat je er lol in hebt.” En met de lol zat het wel goed!

Er wordt tijdens de Vitaliteitsdag in Haarlem al actief geworven voor de HBO Fietsdag die plaats gaat vinden op 25 augustus. Het lijkt wat vroeg, maar dat geeft de geïnteresseerden genoeg tijd om nog even flink te trainen.

Mindfulness en Training fysieke belasting
In Diemen kun je de dag beginnen met Mindfulness, waarbij je leert om echt met je aandacht in het moment te zitten en daardoor een betere focus te krijgen. Later in de ochtend volgt een Training fysieke belasting. De deelnemers aan deze training maken allen gebruik van flexwerkplekken. “Ik vind het best een gedoe om iedere keer voor 1 à 2 uurtjes mijn stoel en bureau in te stellen”, aldus een docent. “Ik verzaak dus vaak.” Trainer Evelien Kremer geeft veel bewegingstips voor tijdens het werk. “De Nederlandse norm voor gezond bewegen is vijf keer per week een half uur per dag matig intensief bewegen. Maar als je acht uur per dag zit, moet je die beweegtijd verdubbelen! Extra veel loopjes naar de wc, lopend bellen, de trap pakken… Beweging zit ‘m al in kleine momenten. Zo houd je jezelf fit.”

Evelien Kremer, trainer Fysieke Belasting
De Nederlandse norm voor gezond bewegen is vijf keer per week een half uur per dag matig intensief bewegen. Maar als je acht uur per dag zit, moet je die beweegtijd verdubbelen!
Evelien Kremer, trainer Fysieke Belasting

Hartcoherentie en Fingerfoods
In de workshop ‘Verminder stress, verhoog veerkracht door hartcoherentie’ wordt ‘HearthMath’ geïntroduceerd, waarmee je je stresslevel kunt meten en reguleren. Inholland biedt medewerkers via Livvit een langere training van deze methode aan waarbij het meetapparaatje, de HeartMath, beschikbaar wordt gesteld aan iedere deelnemer.

Aan het einde van de dag leer je ‘fingerfood’ hapjes te bereiden, als gezond ‘vier-uurtje’ om de dag met voldoende energie af te sluiten.

Stoelmassage en Health check
Gedurende de hele dag is er in Diemen de mogelijkheid om je door Tim Vos te laten verwennen met een stoelmassage. Daarnaast kun je zowel in Diemen als in Haarlem een basis health check laten doen. Aan de hand van gewicht, lengte, bloedrukmeting, een meting van het vetpercentage en zo nog een aantal metingen en factoren, krijg je een goed beeld van je basisfitheid. Een behoorlijk aantal collega’s heeft hier gebruik van gemaakt!

De Vitaliteitsdag wordt georganiseerd voor alle collega’s van Inholland met activiteiten die zijn geïnspireerd op de profilerende thema’s duurzaam, gezond en creatief. De activiteiten gaan over wat je zelf kunt doen om gezond te zijn en te blijven. Deze Vitaliteitsdag gemist, of honger naar meer? De volgende Vitaliteitsdag vindt alweer plaats op donderdag 15 juni.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.