Diemen,
10
april
2018
|
10:02
Europe/Amsterdam

'Vrijetijdsmanagement? Een miljoenenbusiness met klinkende knaken!'

Reuben Wijnberg, opleidingsmanager Leisure & Events Management

Vrijetijdsmanagement is booming business en een superserieus en interessant vakgebied, laat Reuben Wijnberg op een prikkelende manier weten via de website amayzine.com. De opleidingsmanager Leisure & Events Management van Inholland reageert op het pleidooi van columniste Marianne Zwagerman om uit respect niet meer over ‘laagopgeleiden’ te spreken, maar ‘praktisch opgeleiden’. Een nobel streven, maar in haar onderbouwing haalt ze op een opmerkelijke manier uit naar het vakgebied vrijetijdsmanagement, als voorbeeld van een ‘hogere opleiding’ die nergens toe zou leiden.

“Ik vond de discussie tussen hoog- en laagopgeleid een goede, alleen is het jammer dat ze een studie waar ze blijkbaar zo weinig kennis over heeft kleineert om een punt te maken. Ze weet ook niet half hoe de studie in elkaar zit,” zegt Reuben. “Wij geven samen 50 tot 75 miljard uit per jaar aan leisure en dat is nog los van toerisme. Onze studie, een pittige kan ik zeggen, wordt elke zes jaar geaccrediteerd, wij focussen op Urban Leisure omdat we in Amsterdam zitten. Die stad concurreert met steden als Berlijn, Kopenhagen en Barcelona om de beste vrijetijdskwaliteit ter wereld. Amsterdam doet het zó goed dat het zelfs te druk wordt.”

In vier jaar leren studenten alles over conceptontwikkeling, marketing, productie en management, geeft Reuben aan waarbij hij vervolgens studenten noemt die inmiddels succesvol ondernemer zijn met grote klanten als Coca Cola, de Rabobank en KLM. Dit alles om maar aan te geven dat vrijetijdsmanagement oftewel Leisure & Events Management een zeer belangrijk gebied is. Wat betreft de werkgelegenheid voegt hij toe. “Nul procent van de alumni die 1,5 jaar of langer geleden afstudeerden zit zonder baan.”

“Vrije tijd is een branche, waar je twintig man personeel in kunt hebben en een miljoen omzet kan maken, net als autotechniek of advocatuur. We willen tot middernacht dansen op festivals, eten uit kartonnetjes bij een foodtruck, vertier voor de deur van het vakantiehuis, Solex rijden omdat we dat nooit deden en je boot parkeren in een vlamnieuwe jachthaven. Klinkende knaken, dat is vrije tijd, economie.”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Andrea Henning
14
April
2018
En een eigentijds vak waar jonge mensen plezier in hebben