Amsterdam,
10
mei
2018
|
08:00
Europe/Amsterdam

Wij Inholland award 2018: EPA databank

Zoheb en Timna bedenken innovatieve opslag zorgcompetenties

Vierdejaarsstudenten Zoheb Afzali en Timna de Groot van de opleiding Verpleegkunde van Amsterdam hebben een efficiënte oplossing bedacht voor het opslaan en delen van EPA’s ( Entrustable Professional Activities). Zoheb: “Uiteindelijk wil je de kwaliteit van zorg verbeteren. Daarom hebben wij de EPA-databank bedacht.”

Tijdens de opleiding Verpleegkunde loop je als student veel stage. Het is van belang dat je aan een aantal competenties voldoet en kunt bewijzen dat je groeit als verpleegkundige en kwaliteit laat zien. EPA´s zijn gestructureerde beschrijvingen van professionele activiteiten binnen de verpleegkunde. Als een student in opleiding heeft aangetoond bekwaam te zijn in de uitvoering van een EPA, krijg je als aankomend professional het vertrouwen om deze nieuwe vaardigheid toe te passen. Je kunt het vergelijken met het behalen van een certificaat. Alle ondertekende EPA’s kun je in een later stadium zelfstandig uitoefenen.

Zoheb: “Een voorbeeld van een EPA is de procedure hoe je een katheter kunt inbrengen. Er zijn vaste stappen die je moet maken. Je moet uitleg geven aan de patiënt, zorg aanbieden en steriel werken. Onderdeel van de procedure zijn ook de aftekenlijsten. Behalve de katheter zijn ook patiëntenvoorlichting, evaluatie en reflecteren onderdeel van een EPA. Uiteindelijk draait het om het hele proces ‘katheterzorg’.”

Databank
Als student kun je zelf kiezen welke EPA’s je doet Zoheb: “Elke verpleegkundestudent moet op zijn of haar stageplek zelf een EPA ontwikkelen. Deze EPA’s worden gecontroleerd door docenten en afdelingen, maar daarna wordt er niets mee gedaanDat is zonde. Daar hebben wij een oplossing voor, namelijk de EPA-databank, toegankelijk via een website.”

Zoheb legt uit hoe het proces werkt. “Als verpleegkundestudent kom je op stage. Er wordt aangegeven dat je vijf EPA’s moet aftekenen. Je kijkt op de databank en je zoekt op de afdeling waar je stageloopt, bijvoorbeeld interne geneeskunde. Wat volgt is een lijst met alle EPA’s die met interne geneeskunde te maken hebben. Je kunt daaruit kiezen, zoals de EPA’s ‘arts visite’, ‘ontslag’ en ‘katheterzorg’. Stel dat de EPA niet volledig aansluit op je wensen dan kun je dat nog voor jezelf aanpassen. Ter controle laat je de EPA nog zien aan je docent.

Je kunt de EPA’s eenvoudig aanpassen en bijwerken en werkt volgens de recente ontwikkeling. Als student is het wel belangrijk dat je kritisch bent. Wanneer is de EPA aangemaakt? Is de werkwijze up-to-date? Zo niet, dan doe jij een update en upload je dit in de databank. ”

Innovatief
Karina Meijers is docent en begeleider van het tweetal. Zij is erg tevreden. “Ze doen het enorm goed en zijn innovatief bezig. Ze zijn zelf niet opgevoegd met EPA’s, maar zien toch dat dit de nieuwe zorg wordt en dat ze hierop moeten inspringen. Kansen liggen er in de uiteindelijke uitvoering, zoals het efficiënt gebruik maken van middelen en tijd. Daarom zou het mooi zijn als je het kunt combineren met afstudeeronderzoeken, omdat die afstudeerders al begeleiding krijgen.”

Toekomstbeeld
Het bouwen van databank en website hebben prioriteit. De volgende stap is het lanceren van de website binnen de Inholland-locaties. Ook heeft Zoheb contact gehad met meerdere afdelingen binnen de Vrije Universiteit. “Ik merk dat veel mensen er voor open staan om gebruik te maken van de databank. Het draagvlak is er, nu is het tijd voor de uitvoering. Wellicht is het bouwen van de website een toffe studieopdracht!”

Wij Inholland
Wij Inholland biedt een mogelijkheid aan studenten om hun project onder de aandacht te brengen. Als student krijg je een podium waarop je je met een innovatief project kunt onderscheiden van de standaard. Het is essentieel dat een project innovatief is op één van de thema’s gezond, duurzaam of creatief. Andere criteria zijn dat het project multidisciplinair is, een toegevoegde waarde heeft voor de regio en dat er wordt samengewerkt met een bedrijf, instelling of gemeente. Het winnende studententeam krijgt ondersteuning om hun project verder te brengen en een cheque ter waarde van 2.000 euro. Stem jij voor de EPA databank?

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Mirjam Veenema
14
May
2018
Hartstikke mooi en goed initiatief! Als docent ben ik daar enorm blij mee!